Tytuł: | Współczesne przedsiębiorstwo Zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu | | Autor: | Joanna Fryca | | ISBN: | 978-83-7556-209-5 | | Ilość stron: | 328 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 16.0x23.5cm | | Wydawnictwo: | CEDEWU | |
| Cena: | 49.00zł | |
Postępująca dynamika zmian współczesnej gospodarki powoduje równie dynamiczne przeobrażenia w sektorze przedsiębiorstw. Postępujące procesy globalizacji i informatyzacji, a także wzrost mobilności i ilości potencjalnych pracowników, klientów, dostawców, kredytodawców oraz menedżerów istotnie wpływają na ich funkcjonowanie. Tym samym, coraz większe wymagania stawiane przedsiębiorstwom determinują konieczność redefiniowania celów działania, strategii oraz nieustannego poszukiwania rezerw rozwojowych, które zapewniłyby względnie trwałą przewagę konkurencyjną stanowiącą podstawę rozwoju w coraz bardziej wymagających warunkach. Wciąż aktualne jest stwierdzenie P.F. Druckera, że przedsiębiorstwo nie może być mechanicznym zbiorem zasobów, musi poszukiwać coraz lepszych produktów, rozwiązań rynkowych, technologicznych i organizacyjnych. Stąd w niniejszym opracowaniu przyjęto podejście zasobowe, kładące nacisk na czynniki sukcesu organizacji tkwiące w niej samej, które stało się kanwą rozważań czwartego tomu Prac Naukowych Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Znaleźć w nim można treści dotyczące: - relacji przedsiębiorstw z otoczeniem w warunkach globalizacji, - roli zasobów niematerialnych w kreowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, - finansowych czynników sukcesu współczesnych przedsiębiorstw.
Rozdziały:
Wprowadzenie Część I Relacje przedsiębiorstw z otoczeniem w warunkach globalizacji
1.Niepewność i zmienność jako podstawowe czynniki określające współczesne zarządzanie organizacjami - Damian Ostrowski 1.1. Przyszłość w zarządzaniu organizacją 1.2. Zmienność i niepewność w zarządzaniu Bibliografia
2. Globalna nierównowaga finansowa i kryzys - dwa wyzwania dla stabilności współczesnej gospodarki światowej - Tadeusz Mimszewski 2.1. Globalizacja a nierównowaga międzynarodowych finansów 2.2. Paradoksy światowej globalizacji a wstrząsy kryzysowe na rynkach finansowych. Bibliografia
3.Decyzje finansowe spółek WIG20 w dobie światowego kryzysu finansowego - Beniamin Noga 3.1. Kryzysy finansowe XX i XXI wieku 3.2. Kryzys przedsiębiorstwa 3.3. Funkcjonowanie Spółek WIG20 w warunkach kryzysu finansowego 3.4. Analiza decyzji finansowych Spółek WIG20 w warunkach kryzysu Bibliografia
4. Cechy społecznej odpowiedzialności małego przedsiębiorstwa w dobie kryzysu - Agnieszka Sokołowska 4.1. Istota koncepcji społecznej odpowiedzialności 4.2. Obszar społecznej odpowiedzialności w małym przedsiębiorstwie 4.2.1. Ekonomiczny obszar społecznej odpowiedzialności małego przedsiębiorstwa 4.2.2. Prawny obszar społecznej odpowiedzialności małego przedsiębiorstwa 4.2.3. Etyczny obszar społecznej odpowiedzialności małego przedsiębiorstwa 4.2.4. Filantropijny obszar społecznej odpowiedzialności małego przedsiębiorstwa 4.3. Identyfikacja specyficznych cech społecznej odpowiedzialności małych przedsiębiorstw Bibliografia
5.Znaczenie cen transferowych w przedsiębiorstwach powiązanych kapitałowo w świetle regulacji prawnych - Sławomir Antkiewicz 5.1. Fuzje i przejęcia 5.2. Podmioty powiązane w polskich przepisach prawnych 5.3. Podmioty powiązane zdefiniowane przez OECD oraz Międzynarodowe Standardy Rachunkowości 5.4. Istota powiązań kapitałowych między podmiotami powiązanymi 5.5. Rola funkcjonowania korporacji międzynarodowych dla otoczenia międzynarodowego 5.6. Istota cen transferowych 5.7. Definicja i cechy cen transferowych 5.8. Funkcje cen transferowych 5.9. Zasada pełnej konkurencji - warunek konieczny dla określania cen transferowych 5.10. Podstawy prawne regulujące zagadnienie cen transferowych w Polsce 5.11. Dokumentacja podatkowa cen transferowych Bibliografia
6. Rola przedsiębiorstw państwowych w gospodarce ChRL - Ewa Cieślik 6.1. Etapy zmian własnościowych w ChRL 6.2. Rola przedsiębiorstw państwowych we współczesnym przemyśle Bibliografia
Część II Rola zasobów niematerialnych w kreowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
7. Zachowania rynkowe przedsiębiorstw jako efekt zachowań w organizacji -Beata Majecka 7.1. Istota zachowań organizacyjnych - ujęcie teoretyczne 7.2. Relacje pomiędzy zachowaniami w organizacji a rynkowymi zachowaniami przedsiębiorstw - badania empiryczne Bibliografia
8.Społeczne uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstwa w świetle uregulowań Unii Europejskiej - wybrane problemy - Agata Cichocka 8.1. Istota polityki społecznej UE 8.2. Prawa pracownicze w UE i ich konsekwencje 8.3. Ewolucja w polityce socjalnej 8.4. Dyrektywy UE w zakresie BHP 8.5. Prawa i ich zastosowanie w praktyce Bibliografia
9.Niematerialne czynniki sukcesu przedsiębiorstw usługowych - Monika Boguszewicz-Kreft, Grażyna Złotowska 9.1. Specyfika przedsiębiorstw usługowych 9.2. Pojęcie i czynniki sukcesu 9.2.1. Pojęcie sukcesu 9.2.2. Czynniki sukcesu przedsiębiorstw 9.3. Charakterystyka niematerialnych czynników wpływających na sukces przedsiębiorstw usługowych 9.3.1. Strategia 9.3.2. Struktura 9.3.3. Systemy 9.3.4. Pracownicy 9.3.5. Styl działania 9.3.6. Kwalifikacje 9.3.7. Wspólne wartości Bibliografia
10. Wiedza jako specyficzny zasób przedsiębiorstwa - Bożena Kłusek-Wojciszke, Małgorzata Łosiewicz 10.1. Era wiedzy 10.2. Istota wiedzy 10.3. Cechy wiedzy 10.4. Typologia wiedzy 10.5. Zasady zarządzania wiedzą 10.6. Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie Bibliografia
11. Odpływ wiedzy barierą innowacyjności - zachowania organizacyjne przedsiębiorstw na rynku pracy - Joanna Fryca 11.1. Rynek pracy jako regulator zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw 11.2. Rola wiedzy pracowników w kreowaniu innowacji w przedsiębiorstwach 11.3. Odpływ wiedzy jako problem w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw 11.4. Działania hamujące odpływ wiedzy - proinnowacyjne zachowania przedsiębiorstw na rynku pracy Bibliografia
12. Pomiar kapitału intelektualnego na potrzeby poprawy wewnętrznego zarządzania przedsiębiorstwem. Zarys teorii - Grażyna Michalczuk 12.1. Metody pomiaru kapitału intelektualnego 12.2. Porównanie i ocena wybranych niefinansowych metod pomiaru kapitału intelektualnego Bibliografia
Część III Finansowe czynniki sukcesu współczesnych przedsiębiorstw
13. Mechanizmy zapewnienia równowagi finansowej przedsiębiorstw z wykorzystaniem pętli sprzężeń zwrotnych - Andrzej Letkiewicz 13.1. Funkcjonowanie i regulacja przedsiębiorstw 13.2. Pętle sprzężeń zwrotnych w przedsiębiorstwie 13.3. Równowaga finansowa Bibliografia
14. Elastyczność wyboru kierunku działania - podejście opcyjnie - Włodzimierz Rudny 14.1. Opcje realne jako metoda wyceny elastyczności menedżerskiej 14.2. Podstawowe rodzaje opcji realnych i ich wycena 14.3. Elastyczność wyboru kierunku działania jako opcja realna Bibliografia
15. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstw w warunkach kryzysu - Joanna Liszek 15.1. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstw 15.2. Istota i miary rentowności oraz deficytowości przedsiębiorstwa 15.3. Ujęcie memoriałowe i kasowe wyników finansowych przedsiębiorstwa 15.4. Finansowanie działalności przedsiębiorstwa w warunkach rentowności i deficytowości Bibliografia
16. Uwarunkowania sposobów finansowania przedsiębiorstw z uwzględnieniem factoringu - Anna Pyka, Adam Żabka 16.1. Uwarunkowania metod finansowania 16.1.1. Wewnętrzne uwarunkowania metod finansowania 16.1.2. Zewnętrzne uwarunkowania metod finansowania 16.2. Uwarunkowania zewnętrzne finansowania na przykładzie factoringu 16.2.1. Uwarunkowania zasobowe faktoringu 16.2.2. Uwarunkowania prawne i proceduralne faktoringu Bibliografia
17. Płynność finansowa przez pryzmat wpływów i wydatków - Beata Katowska, Aldona Uziębło 17.1. Istota i pomiar płynności finansowej 17.2. Budżet wpływów i wydatków 17.3. Zarządzanie wpływami środków pieniężnych 17.4. Zarządzanie wydatkami środków pieniężnych Bibliografia
18. Zarządzanie projektami inwestycyjnymi finansowanymi ze środków UE w konsorcjum - problemy w ujmowaniu i komunikowaniu informacji finansowych - Halina Waniak-Michałak 18.1. Konsorcjum - podstawy prawne 18.2. Realizacja projektów w konsorcjum - umowa konsorcjum 18.3. Rozliczenia pomiędzy partnerami w konsorcjum 18.4. Prowadzenie księgowości i obowiązki podatkowe w konsorcjum 18.5. Audyt finansowy Bibliografia
19. Programy operacyjne UE w finansowaniu małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce - Jerzy Gwizdała 19.1. Europejskie fundusze strukturalne w Polsce 19.2. Programy operacyjne Unii Europejskiej dla małych i średnich przedsiębiorstw . 19.3. Kredyt technologiczny jako źródło finansowania inwestycji MSP Bibliografia
20. Formy opodatkowania i systemy ewidencyjne w cyklu życia małej firmy - Jacek Jaworski 20.1. Charakterystyka form opodatkowania oraz systemów ewidencyjnych w sektorze małych przedsiębiorstw w Polsce 20.2. Cykl życia małej firmy 20.3. Kryteria wyboru form opodatkowania i systemów ewidencyjnych w fazach cyklu życia małej firmy Bibliografia
21. Manipulacje wynikiem finansowym - Izabela Kalita-Białkowska 21.1. Cel sporządzania sprawozdania finansowego 21.2. Manipulacja wynikiem finansowym 21.2.1. Zawyżenie wartości aktywów 21.2.1.1. Środki trwałe 21.2.1.2. Zapasy 21.2.1.3. Środki pieniężne 21.2.2. Zmiana wartości pasywów 21.2.2.1. Kapitały własne 21.2.2.2. Zobowiązania 21.2.2.3. Wynik finansowy 21.3. Terminy ujmowania zdarzeń gospodarczych Bibliografia
22. Zróżnicowanie kosztów promocji w działalności przedsiębiorstw - Marta Targowicz 22.1. Koszty promocji oraz przesłanki ich strukturalizacji 22.2. Podstawowe przekroje klasyfikacyjne kosztów promocji 22.3. Koszty promocji nieewidencjonowane i ich klasyfikacja Bibliografia
23. Funkcja zakupu w organizacji oraz wybrane metody generowania oszczędność w zakupach - Marta Wudarzewska, Michał Szlachcic 23.1. Funkcja zakupu w organizacji 23.2. Zarządzanie procesem zakupu 23.3. Oszczędności w zakupach Bibliografia
24. Godziwa wartość rynkowa a wartość sprawiedliwa jako standardy w wycenie przedsiębiorstw - Dariusz Zarzecki 24.1. Istota wyceny przedsiębiorstw 24.2. Standardy wyceny przedsiębiorstw 24.3. Pojęcie standardu wartości 24.4. Wartość rynkowa {market value) versus godziwa (sprawiedliwa) wartość rynkowa (fair market value) 24.5. Wartość sprawiedliwa (fair value) jako standard wartości w wycenie przedsiębiorstw 24.6. Inne standardy wartości stosowane w wycenie przedsiębiorstw 24.7. Wartość godziwa w międzynarodowych standardach rachunkowości 24.8. Wartość sprawiedliwa czy wartość godziwa? Rozwiązania przyjęte w polskiej rachunkowości 24.9. Główne kierunki wykorzystania poszczególnych standardów wartości w wycenie przedsiębiorstw Bibliografia
|