Tytuł: | Współtwórczość i jej skutki w prawie autorskim | | Autor: | Joanna Banasiuk | | ISBN: | 978-83-264-0737-6 | | Ilość stron: | 352 | | Data wydania: | 04/2012 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 13.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 99.00zł | |
Publikacja zawiera rozważania dotyczące istoty i powstania współtwórczości na gruncie prawa autorskiego oraz wynikających z tego skutków prawnych.
W pracy zostały omówione m.in. następujące zagadnienia: • różnica miedzy współautorstwem a współudziałem w procesie nietwórczym po powstaniu utworu, • status dzieła porzuconego, a następnie ukończonego przez osobę trzecia, • konieczność porozumienia współtwórców podczas tworzenia utworu współautorskiego.
Dla pełniejszego przedstawienia istoty współtwórczości porównano utwór współautorski z innymi rodzajami dzieł łączących wkłady twórcze pochodzące od kilku osób.
Adresaci: Książka przeznaczona jest zarówno dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, jak i dla teoretyków prawa. Stanowi cenna pomoc dla samych twórców oraz wszystkich zainteresowanych problematyka współtwórczości.
Rozdziały:
Rozdział I. Utwór współautorski w ujęciu historycznym 1. Uwagi ogólne 2. Monistyczny model prawa autorskiego 3. Dualistyczny model prawa autorskiego 4. Geneza i ewolucja unormowań dotyczących współtwórczości w prawie niemieckim 5. Geneza i rozwój współtwórczości w polskim prawie autorskim 5.1. Utwór współautorski na ziemiach polskich pod zaborami 5.2. Zagadnienie współtwórczości w pracach Komisji Kodyfikacyjnej Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1919-1922 5.3. Dzieło współautorskie na gruncie ustawy z dnia 29 marca 1926 r. o prawie autorskim 5.4. Współtwórczość w świetle ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim 5.5. Utwór współautorski w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych 6. Wnioski końcowe
Rozdział II. Wniesienie twórczego wkładu jako podstawowa przesłanka powstania współtwórczości 1. Uwagi ogólne 2. Koncepcje doktrynalne dotyczące sposobów ujęcia twórczości 3. Cechy oryginalności i indywidualności utworu 3.1. Przesłanka oryginalności utworu 3.2. Wymóg indywidualności dzieła 4. Ilość i jakość wkładów twórczych w powstanie dzieła 5. Charakter wkładów osób biorących udział w powstaniu dzieła współautorskiego 5.1. Wkłady twórcze 5.2. Wkłady nietwórcze 6. Uznanie osoby za współtwórcę dzieła 7. Wnioski końcowe
Rozdział III. Porozumienie współtwórców a powstanie współtwórczości 1. Uwagi ogólne 2. Stanowiska w doktrynie i judykaturze dotyczące porozumienia między współtwórcami 3. Powstanie dzieła współautorskiego rozłącznego i nierozłącznego przy zaistnieniu porozumienia między współtwórcami 4. Porozumienie współtwórców warunkujące powstanie utworu współautorskiego określonego rodzaju 5. Dopuszczalność powstania dzieła współautorskiego w braku porozumienia 6. Ukończenie dzieła przez osobę trzecią 7. Charakter prawny, treść i forma porozumienia 8. Wnioski końcowe
Rozdział IV. Utwór współautorski a inne rodzaje dzieł wspólnych 1. Uwagi ogólne 2. Utwór współautorski w niemieckiej ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych 3. Utwory współautorskie w polskiej ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych 3.1. Utwory współautorskie rozłączne 3.2. Utwory współautorskie nierozłączne 4. Utwór współautorski a utwór połączony 5. Dzieło współautorskie a utwór zbiorowy 6. Współtwórczość a prawa zależne 7. Wnioski końcowe
Rozdział V. Autorskie prawa majątkowe i osobiste do utworu współautorskiego 1. Uwagi ogólne 2. Autorskie prawa majątkowe do utworu współautorskiego 3. Wspólność autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom 4. Powstanie wspólności autorskich praw majątkowych 5. Charakter wspólności autorskich praw majątkowych do utworu współautorskiego 5.1. Charakter wspólności autorskich praw majątkowych w prawie niemieckim 5.2. Charakter wspólności autorskich praw majątkowych w prawie polskim 6. Czas trwania autorskich praw majątkowych do dzieła współautorskiego 7. Autorskie prawa osobiste do utworu współautorskiego 7.1. Autorskie prawo osobiste a ogólne prawo osobistości w prawie niemieckim 7.2. Autorskie prawa osobiste a prawa osobiste powszechnego prawa cywilnego 8. Koncepcje doktrynalne dotyczące objęcia wspólnością autorskich praw osobistych 8.1. Stanowisko przedstawicieli doktryny niemieckiej wobec koncepcji wspólności autorskich uprawnień osobistych 8.2. Koncepcje doktrynalne dotyczące autorskich praw osobistych do utworu współautorskiego w prawie polskim 9. Wnioski końcowe
Rozdział VI. Wykonywanie autorskich praw majątkowych i osobistych do utworu współautorskiego 1. Uwagi ogólne 2. Wykonywanie autorskich praw majątkowych do utworu współautorskiego 2.1. Prawo niemieckie 2.2. Prawo polskie 3. Zgoda na wykonywanie autorskich praw majątkowych do utworu współautorskiego 3.1. Pojęcie, forma i treść zgody 3.2. Orzeczenie sądu zastępujące zgodę 3.3. Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego do całości utworu 4. Odesłanie do przepisów kodeksu cywilnego o współwłasności w częściach ułamkowych w odniesieniu do autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom 4.1. Instytucja odesłania - pojęcie, cel i funkcje 4.2. Przykłady zastosowania instytucji odesłania do odpowiedniego stosowania przepisów o współwłasności w częściach ułamkowych w prawie cywilnym 4.3. Rozporządzanie udziałem we wspólnym prawie 4.4. Zarząd wspólnym prawem 4.5. Pożytki i inne przychody 4.6. Zniesienie wspólnego prawa 4.7. Ocena zastosowania instytucji odesłania w art. 9 ust. 5 pr. aut. 5. Wykonywanie autorskich praw osobistych do dzieła współautorskiego 6. Dopuszczalność zawierania umów w przedmiocie autorskich praw osobistych 7. Wnioski końcowe Konkluzje Bibliografia Wykaz aktów prawnych Orzecznictwo sądowe
|