Tytuł: | Wykładowca doskonały Podręcznik nauczyciela akademickiego | | Autor: | Andrzej Rozmus | | ISBN: | 978-83-264-4434-0 | | Ilość stron: | 272 | | Data wydania: | 08/2013 (wydanie 2) | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 59.00zł | |
W modelu uniwersytetu stworzonym przez Wilhelma Humboldta wykładowca był uczonym, który przedstawiał studentom wyniki własnych przemyśleń i eksperymentów. Współcześnie, gdy większość dydaktyków przekazuje słuchaczom wiedzę nabytą, niezwykle ważna stała się technika jej przekazu.
Pracownicy naukowo-dydaktyczni znajdą w tej książce odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań - od pozornie banalnych (Jak sobie radzić ze ściąganiem na egzaminach? Jak zręcznie wpleść dowcip w treść wykładu?) do zasadniczych: • Jak mówić, by studenci słuchali? • Jak przygotować dobry wykład, ciekawe ćwiczenia, porywającą prezentację? • Jak oceniać pracę studentów? • Jak się odnosić do studentów niepełnosprawnych? • Jak podchodzić do studentów z innych kręgów kulturowych?
Autorzy nie są dydaktycznymi nowicjuszami - każdy ma już za sobą lata akademickiej praktyki - jednak nie zdążyli się jeszcze zestarzeć, jeszcze nie popadli w rutynę. Poza tym pracują na uczelni, na której projakościowa orientacja doprowadziła do ukształtowania się atmosfery rywalizacji.
Bez niej być może nie zaczęliby się zastanawiać nad jakością swego warsztatu dydaktycznego i nie pokusiliby się o napisanie książki, która, jak mi się wydaje, jest pierwszą taką publikacją na rynku księgarskim.
Rozdziały: Po co ta książka? I dla kogo?
1. Komunikacja dydaktyczna Komunikacja interpersonalna w procesie edukacyjnym Specyfika komunikacji w dydaktyce a wiek studentów Asertywność w kontakcie ze studentami Grupa społeczna w rzeczywistości akademickiej Konstruktywna praca grupowa
2. Przygotowanie do zajęć Sposoby przygotowania się do zajęć Tworzenie struktury prezentacji Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych
3. Głos i wymowa dobrego wykładowcy Wykładowca - one man show Błędy w wymowie Akcent wyrazowy i tempo wymowy Jak doskonalić wymowę? Podsumowanie Załącznik: Zestaw ćwiczeń
4. Indywidualny styl prowadzenia zajęć Wiedza i doświadczenie wykładowcy Osobowość wykładowcy Jakość komunikacji interpersonalnej Motywacja i nastawienie wykładowcy Obraz idealnego wykładowcy Elementy materialne wizerunku wykładowcy Technologia dydaktyczna Drogi doskonalenia indywidualnego stylu prowadzenia zajęć
5. Psychospołeczne pułapki oceniania Podstawy procesu oceniania Przyczyny błędów w procesie oceniania
6. Wielokulturowa uczelnia Wykładowca w środowisku wielokulturowym Dystans władzy w środowisku akademickim Indywidualizm i kolektywizm - wyzwanie dla wykładowcy Męskość i kobiecość kultury jako źródło nieporozumień Unikanie niepewności Orientacja krótko- i długodystansowa, czyli dynamizm konfucjański
7. Praca ze studentami niepełnosprawnymi Studenci niepełnosprawni - kilka faktów i liczb Postrzeganie studentów niepełnosprawnych Stereotypowe myślenie o osobach niepełnosprawnych Zasady zachowania się w stosunku do osób niepełnosprawnych Praktyczne rozwiązania Podsumowanie
8. Wykładowca dowcipny, czyli wady i zalety humoru w szkole wyższej Powaga a humor Poznawcza wartość humoru Humor w nauczaniu Humor w wystąpieniach publicznych
9. Wykładowca i student - role na nowo zdefiniowane Metatrendy w edukacji XXI wieku Nowe formy zdobywania wiedzy
Aneks: Trudne sytuacje w dydaktyce
|