Tytuł: | Wymiary kulturowe polskich organizacji a doskonalenie zarządzania jakością | | Autor: | Radosław Wolniak | | ISBN: | 978-83-7556-455-6 | | Ilość stron: | 352 | | Data wydania: | 04/2012 | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | CEDEWU | |
| Cena: | 55.00zł | |
W monografii zaprezentowano wyniki badań dotyczących wpływu wymiarów kulturowych polskich organizacji na proces doskonalenia zarządzania jakością. Wychodząc od klasycznych typologii wymiarów kulturowych określono determinanty kulturowe doskonalenia zarządzania jakością oraz projakościowego przywództwa.
W wyniku przeprowadzonych badań dokonano autorskiej typologii kultur organizacyjnych na: - kulturę projakościową (kulturę sukcesu), - kulturę unikania, - kulturę konserwatywną (kulturę sztywną), - kulturę wymuszonych zmian.
Książka stanowi interesującą pozycję dla osób zajmujących się zarządzaniem jakością oraz kulturą organizacyjną. Może służyć jako podstawowy podręcznik w zakresie przedmiotu kultura organizacyjna w zarządzaniu jakością. Może być wykorzystana jako literatura pomocnicza w zakresie nauczania takich przedmiotów, jak: zarządzanie jakością, systemy zarządzania jakością, kultura organizacyjna, zarządzanie itp.
Zaprezentowane wyniki badań mogą być wykorzystywane przez menedżerów zajmujących się zarządzaniem jakością, dając rekomendacje dotyczące takiego kształtowania kultury organizacyjnej i przywództwa, aby łatwiej można było doskonalić zarządzanie jakością.
Rozdziały:
Rozdział 1. Doskonalenie zarządzania jakością w organizacjach 9 1.1. Rola zarządzania jakością we współczesnej organizacji 9 1.2. Kreowanie organizacji ukierunkowanej na klienta 16 1.3. Doskonalenie jakości a efektywność organizacyjna 21 1.4. Normalizacja w zarządzaniu jakością - aspekty ekonomiczne 26 1.5. Modele doskonalenia zarządzania jakością 36 1.6. Ewolucja kompleksowego podejścia do jakości od TQM do TQL 42
Rozdział 2. TQL w procesie skutecznego zarządzania jakością 51 2.1. Istota przywództwa we współczesnej organizacji 51 2.2. Zarządzanie jakością przez przywództwo - Total Quality Leadership 67 2.3. Rola przywództwa w TQL 76 2.4. Kulturowe uwarunkowania przywództwa w zarządzaniu jakością 83
Rozdział 3. Kulturowe aspekty funkcjonowania projakościowej organizacji 89 3.1. Istota i pojęcie kultury organizacyjnej 89 3.2. Najważniejsze typologie wymiarów kulturowych 102 3.3. Wymiary kulturowe kraju a wzrost ekonomiczny 119 3.4. Kultura organizacyjna a zarządzanie jakością 127
Rozdział 4. Doskonalenie zarządzania jakością w świetle badań empirycznych 153 4.1. Charakterystyka przeprowadzonych badań 153 4.2. Doskonalenie zarządzania jakością w polskich organizacjach 177 4.3. Komponenty projakościowego przywództwa 199 4.4. Determinanty kulturowe doskonalenia zarządzania jakością 225
Rozdział 5. Kształtowanie projakościowej organizacji w zmieniającym się otoczeniu 255 5.1. Propozycje typologii przywództwa w aspekcie doskonalenia jakości 256 5.2. Propozycje typologii czynników kulturowych w aspekcie doskonalenia zarządzania jakością 261 5.3. Kształtowanie projakościowej kultury polskich organizacjach - szanse i zagrożenia 271
Zakończenie 283 Wnioski 287 Bibliografia 289 Spis rysunków 313 Spis tabel 317
Załącznik 1. Podstawowe dane makroekonomiczne dotyczące wyników gospodarczych, innowacyjności, jakości i kultury dla 20 największych gospodarek świata oraz krajów należących do Unii Europejskiej 323 Załącznik 2. Wyniki badań właściwych
|