Tytuł: | Zachowania człowieka w organizacji | | Autor: | Barbara Kożusznik | | ISBN: | 978-83-208-1910-6 | | Ilość stron: | 316 | | Data wydania: | 10/2010 (wydanie 3) | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | PWE | |
| Cena: | 59.90zł | |
W podręczniku pokazano zachowania jednostek i grup społecznych w organizacjach oraz wyjaśniono, jak przewidywać te zachowania i je kontrolować. Autorka pokazała m.in. mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji, zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, grupy i zespoły w organizacji, koncepcje efektywnego kierowania, przywództwo w organizacji, komunikowanie się w organizacji, efektywność organizacji w zmiennym otoczeniu, kulturę organizacyjną. Podręcznik wzbogacają liczne praktyczne przykłady. Podręcznik jest przeznaczony dla studentów ekonomii, zarządzania, politologii, socjologii, psychologii, dziennikarstwa oraz praktyków zarządzania, którym może pomóc w codziennym zarządzaniu.
Rozdziały:
1. UWARUNKOWANIA ZACHOWAŃORGANIZACYJNYCH 1.1. Zachowania jednostek w organizacji a współzależność potrzeb organizacji i potrzeb jednostki 1.2. Wyzwania wobec organizacji i zachowań organizacyjnych 1.3. Decydująca rola zasobów ludzkich we współczesnych organizacjach 1.4. Pozytywna wizja człowieka w organizacji — zarządzanie sobą 2. INDYWIDUALNE MECHANIZMY ZAANGAŻOWANIA CZŁOWIEKA W ORGANIZACJI 2.1. Modele uczestnictwa człowieka w organizacji — mechanizmy psychologiczne zaangażowania się człowieka w organizacji Założenia dotyczące racjonalno-ekonomicznej natury człowieka Założenia modelu człowieka społecznego Samorealizacja człowieka w pracy 2.2. Kontrakt psychologiczny 2.3. Cele i oczekiwania pracowników 2.4. Czynniki motywujące człowieka do pracy Uczestnictwo w organizacji a zaspokojenie potrzeb jednostki Psychologiczna wartość pracy a wymiary pracy Możliwość uzyskania poczucia podmiotowości w pracy 3. ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI 3.1. Wymagania organizacji wobec zasobów indywidualnych 3.2. Zasoby osobiste — klasyfikacja i różnice indywidualne. Idea Aktor — Kreator — Inspirator 3.3. Rozwój zawodowy w kontekście wymagań wobec zachowań pracowniczych 3.4. Procedury wspomagające rozwój człowieka i jego doskonalenie w organizacji 4. GRUPA. PROBLEMY WSPÓŁPRACY I GODZENIA INTERESÓW 4.1. Podstawowe obszary badań i definicje grupy 4.2. Badania Hawthorne 4.3. Spójność grupy 4.4. Wielkość grupy 4.5. Normy grupowe 4.6. Fazy rozwoju grupy 4.7. Problemy międzygrupowe w organizacji 4.8. Redukowanie negatywnych konsekwencji rywalizacji międzygrupowej 4.9. Grupy mniejszości i większości w organizacji 5. ZESPOŁY W ORGANIZACJI 5.1. Główne elementy zespołu pracowniczego 5.2. Zadania jako specyficzny rodzaj celu zespołowego 5.3. Tradycyjne oraz wyłaniające się rozumienie efektywności zespołu 5.4. Bariery efektywności zespołu 5.5. Efektywny zespół 5.6. Podmiotowość zespołu 6. KONCEPCJE EFEKTYWNEGO KIEROWANIA 6.1. Style kierowania 6.2. Sytuacyjne koncepcje kierowania Teoria dopasowanego przywódcy Fiedlera Teoria sytuacyjnego kierowania Tannenbauma i Schmidta Koncepcja sytuacyjna Vrooma Sytuacyjna teoria przywództwa Herseya i Blancharda 6.3. Zachowanie przywódcy. Model I i Model II Argyrisa 7. PRZYWÓDZTWO JAKO SPECYFICZNY SPOSÓB KIEROWANIA LUDŹMI 7.1. Przywódca czy menedżer 7.2. Definiowanie zarządzania i przywództwa Relacja wpływu a relacja władzy Przywódcy i zwolennicy a menedżerowie i podwładni Zamierzona zmiana a produkcja Produkcja i sprzedaż dóbr i/lub usług Kim jest przywódca w odróżnieniu od menedżera 7.3. Przywództwo wobec problemu wspólnego dobra Zrównoważony rozwój a problemy przywództwa w świecie władzy podzielonej Procedury i płaszczyzny rozwiązywania problemów wspólnego dobra Kierowanie partycypacyjne Kierowanie przez delegowanie Bariery podmiotowości i delegowania. Pojęcie deinfluentyzacji 7.4. Zagrożenia kierowania i wpływu społecznego w organizacji Nadużywanie władzy i wpływu Negatywne reakcje podwładnych wobec władzy Metamorficzny efekt władzy Samodestrukcyjny wpływ kierowniczy Wyczerpywanie zasobów samokontroli w roli kierowniczej 8. KOMUNIKOWANIE SIĘ W ORGANIZACJI 8.1. Komunikacja interpersonalna Komunikowanie się z innymi ludźmi Rodzaje komunikacji interpersonalnej w organizacji Komunikacja w relacjach władzy 8.2. Komunikacja na poziomie grupy Obserwacja zachowań w czasie narad Asertywność zachowania w czasie narady 8.3. Komunikacja publiczna Znaczenie skutecznej autoprezentacji w pracy kierowniczej Analiza treści wystąpienia Analiza formy wystąpienia Przygotowanie wystąpienia publicznego Metody twórczego diagnozowania i rozwiązywania problemów na forum publicznym Wykorzystanie negocjacji jako jednego z narzędzi komunikowania się na arenach publicznych 8.4. Komunikacja wirtualna Intranet Poczta elektroniczna Internet 8.5. Wikinomia. Nowa forma komunikacji i współpracy 9. EFEKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI A KONIECZNOŚĆ CIĄGŁEJ ZMIANY 9.1. Organizacja jako złożony system Organizacja a otoczenie Efektywność organizacyjna 9.2. Naturalny charakter zmienności organizacji 9.3. Zmiana a sytuacja innowacyjna 9.4. Etapy procesu przyswajania innowacji 9.5. Opór wobec innowacji 9.6. Indywidualny opór wobec zmian 9.7. Psychospołeczne uwarunkowania procesu innowacyjnego 10. KULTURA ORGANIZACYJNA 10.1. Pojęcie kultury organizacyjnej 10.2. Klimat organizacyjny jako jeden ze wskaźników kultury organizacyjnej 10.3. Wymiary kultury organizacyjnej 10.4. Kultura narodowa czy kultura różnorodności Zarządzanie przez cele Benchmarking Struktury sieciowe Koła jakości Organizacje i zespoły wirtualne 11. NOWE MODELE KULTURY ORGANIZACYJNEJ OTWARTE NA POTENCJAŁ LUDZKI 11.1. Zmiany a nowe modele kultury organizacyjnej 11.2. Organizacje w społeczeństwie opartym na wiedzy Organizacja federacyjna Organizacja w kształcie liścia koniczyny 11.3. Zachowania człowieka w organizacjach opartych na wiedzy i w organizacjach uczących się Model zachowań swobodnych T.F. Gilberta Zachowania oparte na teczce (portfolio) według Ch. Handy’ego Zachowania oparte na regulacji własnego wpływu według B. Kożusznik Zachowania oparte na zarządzaniu sobą 11.4. Wyzwania ery konceptualnej a zachowania człowieka w organizacji. Kierunek — kreatywność i innowacyjność Wyzwania ery konceptualnej — ery inwencji i innowacyjności Powiązanie wartości z gospodarką Uwzględnianie czynników psychologicznych na wszystkich etapach procesu innowacyjnego Wyzwania wobec edukacji Pomoc i wskazówki dla kadry kierowniczej Spójny model organizacji i znaczenie czynników psychologicznych
|