Jest to trzecie wydanie podręcznika cieszącego się dużym zainteresowaniem studentów oraz menedżerów w Polsce i na świecie. Autorzy prezentują w nim najważniejsze zagadnienia dotyczące zachowań jednostek i grup w organizacji oraz struktury organizacyjnej.
Z książki czytelnik dowie się między innymi: • jakie są zalety i wady grupowego oraz indywidualnego podejmowania decyzji, • w jaki sposób motywować i wynagradzać pracowników, • co to jest inteligencja emocjonalna, • jak zbudować efektywny zespół pracowników, • co to jest organizacja wirtualna, • na czym polega skuteczne komunikowanie się w organizacji, • jakie są współczesne poglądy na przywództwo, • które taktyki sprawowania władzy w organizacji są najskuteczniejsze, • w jaki sposób rozwiązywać konflikty w organizacji, • jakie są zalety i wady poszczególnych struktur organizacyjnych, • co to jest kultura organizacji, • jak przezwyciężać opór pracowników wobec zmian.
Przedstawione zagadnienia ułatwiają zrozumienie zachowań ludzi w organizacji oraz efektywniejsze kierowanie pracownikami. Walorami książki są umiejętne połączenie teorii z praktycznymi przykładami oraz przystępny styl.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów ekonomii, zarządzania, psychologii, socjologii, dziennikarstwa, międzynarodowych stosunków gospodarczych, a także uczestników szkoleń doskonalących umiejętności menedżerskie.
Rozdziały:
Część I. PROLOG
Rozdział 1. Wprowadzenie do zachowań w organizacji Przedmiot zachowań w organizacji Wspieranie intuicji systematycznymi badaniami Dyscypliny naukowe wykorzystywane w ZWO Psychologia Psychologia społeczna Socjologia Antropologia ZWO a prawdy absolutne Wyzwania i szanse stwarzane przez ZWO Reagowanie na globalizację Kierowanie różnorodną siłą roboczą Poprawa jakości i zwiększanie wydajności Doskonalenie obsługi klientów Doskonalenie umiejętności postępowania z ludźmi Stymulowanie innowacyjności i zmiany Radzenie sobie z tymczasowością Pomaganie pracownikom w godzeniu pracy z życiem osobistym Dążenie do bardziej etycznych zachowań Tworzenie pozytywnego środowiska pracy Układ książki Wnioski dla kierowników Część II. JEDNOSTKA W ORGANIZACJI
Rozdział 2. Osobowość i wartości Osobowość Czym jest osobowość? Wskaźnik typu osobowości Myers-Briggs Model wielkiej piątki Inne cechy osobowości związane z zachowaniami w organizacji Wartości Znaczenie wartości Wartości ostateczne i instrumentalne Wartości pokoleniowe Osobowość i wartości danej jednostki a miejsce pracy Dostosowanie osobowości do stanowiska pracy Dostosowanie osobowości do organizacji Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 3. Postrzeganie i indywidualne podejmowanie decyzji Czym jest postrzeganie? Czynniki wpływające na postrzeganie Postrzeganie ludzi: wydawanie sądów o innych Teoria atrybucji Drogi na skróty przy osądzaniu innych Postrzeganie a indywidualne podejmowanie decyzji Podejmowanie decyzji w organizacjach Model racjonalny, ograniczona racjonalność i intuicja Błędy i uprzedzenia przy podejmowaniu decyzji Ograniczenia organizacyjne w podejmowaniu decyzji Etyka w podejmowaniu decyzji Trzy etyczne kryteria decyzji Zwiększanie kreatywności w podejmowaniu decyzji Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 4. Postawy w pracy Postawy Jakie są główne składniki postaw? Czy zachowania zawsze są skutkiem postaw? Jakie są główne postawy w pracy? Zadowolenie z pracy Mierzenie zadowolenia z pracy W jakim stopniu ludzie są zadowoleni ze swojej pracy? Co wywołuje zadowolenie z pracy? Wpływ zadowolenia i niezadowolenia pracowników na miejsce pracy Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 5. Koncepcje motywacji Definiowanie motywacji Wczesne teorie motywacji Teoria hierarchii potrzeb Teoria X i teoria Y Teoria dwuczynnikowa Teoria potrzeb McClellanda Współczesne teorie motywacji Teoria oceny poznawczej Teoria wyznaczania celów Teoria własnej skuteczności Teoria sprawiedliwości Teoria oczekiwań Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 6. Motywacja: od koncepcji do zastosowań Motywowanie za pomocą zmiany istoty środowiska pracy Model cech pracy W jaki sposób można przeprojektować pracę Inne możliwości zorganizowania pracy Udział pracowników w podejmowaniu decyzji Przykładowe programy udziału pracowników Stosowanie nagród w motywowaniu pracowników Ile płacić: budowanie struktury wynagrodzeń Jak płacić: nagradzanie pracowników przez stosowanie systemów zmiennych płac Jakie świadczenia dodatkowe proponować: świadczenia elastyczne Nagrody wynikające z istoty zadania: jak wyrażać uznanie pracownikom Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 7. Emocje i nastroje Co to są emocje i nastroje? Podstawowe emocje Podstawowe nastroje: afekty pozytywny i negatywny Funkcje emocji Źródła emocji i nastrojów Praca emocjonalna Inteligencja emocjonalna Argumenty przemawiające za IE Argumenty przemawiające przeciw IE Zastosowania emocji i nastrojów w ZWO Rekrutacja Podejmowanie decyzji Kreatywność Motywacja Przywództwo Negocjacje Obsługa klientów Postawy w pracy Dewiacyjne zachowania w miejscu pracy W jaki sposób kierownicy mogą wpływać na nastroje Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Część III. GRUPY W ORGANIZACJI
Rozdział 8. Podstawy zachowań grupowych Definicja i klasyfikacja grup Etapy rozwoju grup Model pięcioetapowy Właściwości grup: role, normy, status, rozmiary i zwartość Role Normy Status Rozmiary grupy Zwartość Grupowe podejmowanie decyzji Grupa a jednostka Myślenie grupowe i polaryzacja grupowa Techniki grupowego podejmowania decyzji Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 9. Zespoły robocze Dlaczego zespoły stały się tak popularne? Różnice między grupami a zespołami Rodzaje zespołów Zespoły problemowe Samokierujące zespoły robocze Zespoły interfunkcjonalne Zespoły wirtualne Tworzenie efektywnych zespołów Kontekst: jakie czynniki decydują o efektywności zespołu Skład zespołu Projektowanie pracy Procesy zespołowe Przekształcanie poszczególnych osób w graczy zespołowych Zespoły nie zawsze są najlepszym rozwiązaniem Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 10. Komunikacja Proces komunikacji Kierunek komunikacji Komunikacja z góry w dół Komunikacja z dołu w górę Komunikacja pozioma Komunikacja interpersonalna Komunikacja ustna Komunikacja pisemna Komunikacja niewerbalna Komunikacja w organizacji Formalne sieci w małych grupach Sieć pogłosek Komunikacja elektroniczna Zarządzanie wiedzą Przeszkody w skutecznej komunikacji Filtrowanie Wybiórcze postrzeganie Przeciążenie informacyjne Emocje Język Lęk przed komunikacją Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 11. Przywództwo Czym jest przywództwo? Tradycyjne teorie przywództwa Teorie cech Podejście behawioralne Podsumowanie teorii cech i podejścia behawioralnego Podejście sytuacyjne Współczesne poglądy na przywództwo Przywództwo charyzmatyczne Przywództwo transformacyjne Przywództwo autentyczne: czy etyka jest podstawą przywództwa? Czym jest przywództwo autentyczne? Etyka a przywództwo Wyzwania stawiane koncepcji przywództwa Przywództwo jako atrybucja Substytuty przywództwa i czynniki neutralizujące przywództwo Wyszukiwanie i szkolenie skutecznych przywódców Wybieranie przywódców Szkolenie przywódców Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 12. Władza i politykowanie Definicja władzy Przywództwo a władza Podstawy władzy Władza formalna Władza osobista Które podstawy władzy są najskuteczniejsze? Taktyka sprawowania władzy Politykowanie: władza w działaniu Definicja zachowań politycznych w organizacjach Realia polityki Przyczyny i konsekwencje zachowań politycznych Czynniki przyczyniające się do zachowań politycznych W jaki sposób ludzie reagują na zachowania polityczne w organizacjach? Kierowanie wrażeniem Etyka a zachowania polityczne Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 13. Konflikt i negocjacje Definicja konfliktu Ewolucja poglądów na konflikt Pogląd tradycyjny Poglądy przedstawicieli szkoły stosunków międzyludzkich Pogląd interakcyjny Przebieg konfliktu Etap I: potencjalna opozycja lub niezgodność Etap II: poznanie i personifikacja Etap III: zamiary Etap IV: zachowania Etap V: skutki Negocjacje Strategie pertraktacji Proces negocjacji Indywidualne różnice w skuteczności prowadzenia negocjacji Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Część IV. SYSTEM ORGANIZACYJNY
Rozdział 14. Podstawy struktury organizacyjnej Co to jest struktura organizacyjna? Specjalizacja pracy Departamentalizacja Linie podporządkowania Rozpiętość kierowania Centralizacja i decentralizacja Formalizacja Najczęściej stosowane rozwiązania organizacyjne Struktura prosta Struktura biurokratyczna Struktura macierzowa Nowe rozwiązania strukturalne Organizacja wirtualna Organizacja bez granic Dlaczego struktury się różnią? Strategia Rozmiary organizacji Technologia Otoczenie Struktura organizacyjna a zachowania pracowników Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 15. Kultura organizacji Czym jest kultura organizacji? Definicja kultury organizacji Kultura jest terminem opisowym Czy organizacje mają jednolite kultury? Kultury silne i słabe Kultura a formalizacja Jaką rolę odgrywa kultura organizacji? Funkcje kultury Kultura organizacji jako obciążenie Tworzenie i utrzymywanie kultury organizacji Jak powstaje kultura organizacji Podtrzymywanie żywotności kultury organizacji Podsumowanie: kształtowanie kultury organizacji W jaki sposób pracownicy poznają kulturę organizacji Opowieści Rytuały Symbole materialne Język Kształtowanie etycznej kultury organizacji Kształtowanie pozytywnej kultury organizacji Implikacje globalne Wnioski dla kierowników Rozdział 16. Zmiana w organizacji Czynniki wywołujące zmiany Opór wobec zmian Agenci zmiany Przezwyciężanie oporów wobec zmiany Kierowanie zmianą w organizacji Trzyetapowy model Lewina Ośmioetapowy program wdrażania zmiany Kottera Doskonalenie organizacji Tworzenie kultury otwartej na zmiany Stymulowanie kultury innowacyjności Współczesne zagadnienia dotyczące zmian w organizacji Technologia w miejscu pracy Stres w pracy Tworzenie uczącej się organizacji Implikacje globalne Wnioski dla kierowników
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 58,02zł
|