Epoka kapitalizmu, w której żyjemy, stawia przed nami coraz to nowe wymagania społeczne i emocjonalne. Jednym z nich jest zdefiniowana i pasjonująco opisana przez Hochschild praca emocjonalna, wykonywana – a z całą pewnością wymagana – na różnych stanowiskach związanych z usługami. Mimo, iż obiektem badań tej amerykańskiej socjolożki było środowisko stewardes i windykatorów, tak naprawdę mówi ona o wszystkich, którzy w swojej pracy muszą w instrumentalny sposób wykorzystywać bądź tłumić własne emocje. Czy emocje, którymi zarządzamy w sferze publicznej, przekładają się na naszą sferę prywatną? Jakie są różnice w zarządzaniu emocjami między kobietami a mężczyznami? To pytania, która stawia Hochschild, kreśląc nowe zobowiązania związane z pracą w tzw. trzecim sektorze.
Książka jest jedną z najbardziej znanych prac Hochschild, pierwszą przetłumaczoną na język polski, nagrodzoną Charles Cooley Award w 1983 roku przez Amerykańskie Towarzystwo Socjologiczne
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. ŻYCIE PRYWATNE 1 Rozdział 1. Badanie zarządzania emocjami 3 Prywatne i publiczne oblicza systemu emocjonalnego 9 Źródła i metoda 12 Prywatne i komercyjne wykorzystanie uczuć 18
Rozdział 2. Uczucie jako wskazówka 27 Podatność uczuć na strategie zapobiegawcze 30 Uczucie jako wskazówka 31
Rozdział 3. Zarządzanie uczuciem 39 Działanie powierzchniowe 41 Działanie głebokie 42 Działanie głębokie w życiu codziennym 48 Instytucjonalne zarządzanie emocjami 54 Instrumentalna postawa wobec uczuć 59
Rozdział 4. Reguły odczuwania 61 Niedopasowanie uczuć 70 Błędnie zinterpretowana relacja i niewłaściwe uczucie 75
Rozdział 5. Spłacanie długu emocjonalnego. Wymiany społeczne 85 Sposoby składania uczuciowych ukłonów 89
CZĘŚĆ II. ŻYCIE PUBLICZNE 97 Rozdział 6. Zarządzanie uczuciami. Od zastosowań prywatnych do komercyjnych 99 Księgarna PWN: Arlie Russell Hochschild - Zarządzanie emocjami Popyt na odgrywanie roli 101 Podaż na odgrywanie roli: preselekcja 105 Kolektywna praca emocjonalna 123 Nie tylko podaż: nadzór 124 Droga do transmutacji 126 Nieskuteczna transmutacja 129 Reakcje na sprzeczności 134 Praca emocjonalna i przedefiniowanie własnego ja 139
Rozdział 7. Między kijem a marchewką. Zawody wymagające pracy emocjonalnej 145 Windykator 146 Zawód a praca emocjonalna 154 Klasa społeczna a praca emocjonalna 160 Rodzina: poligon transmutacji 163
Rozdział 8. Płeć, status i uczucie 171 Kobiety jako zarządcy emocji 173 Kobiety w pracy 181 Ochrona statusowa w pracy 185 Wyalienowanie z tożsamości seksualnej 191
Rozdział 9. W poszukiwaniu autentyczności 195 Koszty ludzkie pracy emocjonalnej 197 Odpowiedź kulturowa 200 Fałszywe ja 206 Posłowie z okazji dwudziestolecia pierwszego wydania 211 Aneks A. Modele emocji. Od Darwina do Goffmana 221 Dwa modele emocji 224 Paradymat organizmiczny 226 Paradygmat interakcyjny 231 Nowa społeczna teoria emocji 237 Aneks B. Nazywanie uczucia 243 Nazwane i nienazwane sposoby percepcji 246 Aneks C. Zawody a praca emocjonalna 253 Aneks D. Pozycyjny i osobisty system kontroli 259
|