Podręcznik akademicki, przedstawiający zagadnienia zarządzania i planowania marketingowego w sposób interakcyjny, uwzględniający zintegrowanie działalności marketingowej z finansami, produkcją oraz innowacjami. Autor analizuje przedstawione problemy w 3 płaszczyznach: strategicznej, operacyjnej oraz zarządzania wiedzą, które stanowi osnowę całego podręcznika. Poza teorią, praca zawiera również liczne przykłady z praktyki gospodarczej.
W załączeniu płyta CD-ROM z aktywnym schematem planu marketingowego do samodzielnej pracy i przykładami.
Rozdziały:
Rozdział 1. Zarządzanie marketingowe 9 1.1. Istota zarządzania 9 1.2. Koncepcja i istota marketingu 17 1.3. Zarządzanie i planowanie marketingowe 21 1.4. Nowoczesne tendencje w zarządzaniu marketingowym 29 1.4.1. Marketing wiedzy 32 1.4.2. Marketing internetowy 35 1.4.3. Marketing relacyjny 40 Pytania i problemy do dyskusji 45
Rozdział 2. Analiza sytuacji marketingowej 46 2.1. Audyt marketingowy 46 2.2. Analiza otoczenia 52 2.2.1. Makrootoczenie i jego główne elementy 56 2.2.2. Mikrootoczenie 61 2.3. Analiza SWOT 66 2.4. Analiza konkurencji 74 2.5. Analiza zachowania konsumentów 80 Pytania i problemy do dyskusji 87
Rozdział 3. Fazy procesu zarządzania marketingowego 88 3.1. Badanie rynku 89 3.2. Analiza rynku docelowego 92 3.3. Analiza marketingu-mix 96 3.3.1. Produkt 96 3.3.2. Promocja 107 3.3.3. Analiza ceny 111 3.3.4. Analiza dystrybucji 118 3.4. Dostosowanie marketingu-mix do potrzeb rynku decelowego 124 Pytania i problemy do dyskusji 127
Rozdział 4. Analiza strategii marketingowej 129 4.1. Istota strategii marketingowej 129 4.2. Formułowanie strategii marketingowej 133 4.3. Określenie misji i celów 139 4.4. Wdrażanie strategii 146 4.5. Analiza portfelowa 149 Pytania i problemy do dyskusji 153
Rozdział 5. Operacyjny plan marketingowy 154 5.1. Istota procesu planowania marketingowego 154 5.2. Formułowanie planu marketingowego 157 5.3. Analiza sytuacji rynkowej 159 5.4. Strategia obsługi rynku 161 5.5. Analiza budżetu marketingowego 161 5.6. Program marketingu-mix 163 5.7. Monitorowanie, ocena i kontrola 165 Pytania i problemy do dyskusji 170
Rozdział 6. Kryteria wyboru w procesie podejmowania decyzji marketingowych 171 6.1. Rola analizy sytuacji finansowej przedsie˛biorstwa 173 6.2. Kryteria wyboru – finansowe i niefinansowe 176 6.3. Ocena efektywności działania marketingu 180 6.4. Finansowe kryteria – przepływy pienie˛żne (cash flow) 181 6.5. Analiza rentowności 182 6.6. Zastosowanie modelu DuPonta 184 6.7. Alternatywne plany działania 186 Pytania i problemy do dyskusji 189
Rozdział 7. Informacje dla potrzeb zarządzania marketingowego 190 7.1. Istota informacji 190 7.2. System Informacji Marketingowej 193 7.3. Technologia informacyjna a zarządzanie marketingowe 201 7.4. Internetowa Strategia Marketingowa 206
Pytania i problemy do dyskusji 211 Bibliografia 213
|