Tytuł: | Zarządzanie jakością Standardy i zasady | | Autor: | Jerzy Łunarski | | ISBN: | 978-83-204-3281-7 | | Ilość stron: | 516 | | Data wydania: | 12/2007 | | Wydawnictwo: | WNT | |
| Cena: | 55.65zł | |
Książka jest poświęcona bardzo szeroko i nowatorsko ujętej problematyce zarządzania jakością – łącznie z zarządzaniem środowiskowym i bezpieczeństwem pracy.
Przedstawiono w niej zagadnienia ogólne stymulujące wdrażanie i stosowanie systemów jakości, problemy i sposoby zapewnienia jakości funkcjonowania w organizacjach, sposoby adaptacji wymagań normatywnych do procesów zarządzania organizacjami, ważniejsze problemy związane z zapewnieniem jakości wyrobów oraz zagadnienia rozbudowy i doskonalenia systemów standaryzowanych w systemy typu TQM. Zaprezentowano i omówiono wymagania normy ISO 9001:2000, norm przewidywanych do włączenia do tej normy w trakcie jej nowelizacji, a także innych, które mają wpływ na jakość organizacji.
Szczególny nacisk położono na sprawy normalizacji, omówienie standardów regulujących zarządzanie jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy, a także charakterystykę metod oceny jakości i zgodności wyrobów.
Książka "Zarządzanie jakością Standardy i zasady" jest przeznaczona dla pracowników przedsiębiorstw wdrażających systemy zgodne z ISO 9001:2000 oraz doskonalących systemy wdrożone wcześniej. Będzie także bardzo przydatna dla studentów kierunków: organizacja i zarządzanie, inżynieria produkcji, zarządzanie i marketing oraz pokrewnych wyższych uczelni technicznych.
Rozdziały:
1. Rozwój działań na rzecz jakości 1.1. Historia rozwoju pojęć i działań z zakresu jakości 1.2. Twórcy nowoczesnego zarządzania jakością 1.3. Znaczenie jakości w działalności gospodarczej 1.4. Projektowanie strategii jakości organizacji 1.5. Pomiary i mierniki jakości
2. Normalizacja w działaniach projakościowych 2.1. Podstawy i zasady działań normalizacyjnych 2.2. Normalizacja międzynarodowa i europejska 2.3. Normalizacja krajowa – zasady ustanawiania norm 2.4. Normalizacja zakładowa i jej miejsce w systemie zarządzania 2.5. Działania normalizacyjne na rzecz jakości 2.6. Techniczne, ekonomiczne i społeczne problemy normalizacji
3. Znaczenie klienta w systemach jakości 3.1. Zagadnienia ogólne dotyczące klientów 3.2. Badania wymagań klientów zewnętrznych 3.3. Motywowanie projakościowe klientów wewnętrznych 3.4. Oddziaływanie otoczenia i klientów – odbiorców odpadów 3.5. Badanie satysfakcji klientów zewnętrznych 3.6. Zarządzanie jakością obsługi klienta
4. Problemy jakości w cyklu życia wyrobu 4.1. Etap procesów projektowania i rozwoju 4.2. Etap procesów zaopatrzeniowych 4.3. Etap procesów wytwarzania 4.4. Etap procesów kontroli i badań końcowych 4.5. Etap procesów eksploatacji
5. Podejście procesowe w zarządzaniu jakością 5.1. Procesy i ich znaczenie w działalności organizacji 5.2. Identyfikacja procesów i ich modelowanie graficzne 5.3. Procesowy system zarządzania 5.4. Dokumentowanie i auditowanie procesów 5.5. Reinżynieria procesów
6. Ogólne zasady sterowania i zarządzania jakością 6.1. Problemy i ich rozwiązywanie 6.2. Osiem zasad zarządzania jakością 6.3. Sterowanie jakością i procesami za pomocą działań korygujących i zapobiegawczych 6.4. Działania inwestycyjno-innowacyjne 6.5. Planowanie w systemach zarządzania jakością
7. Wybrane techniki sterowania jakością 7.1. Przyczyny i skutki zmienności w procesach 7.2. Podstawowe narzędzia sterowania jakością 7.3. Badanie zdatności maszyn i procesów 7.4. Koszty jakości w systemach zarządzania jakością 7.5. Znaczenie i metodologia prac zespołowych
8. Zarządzanie jakością wg normy PN-EN ISO 9001:2001 8.1. Koncepcja zarządzania i rola kierownictwa 8.2. Zarządzanie zasobami 8.3. Realizacja wyrobu 8.4. Pomiary, analiza i doskonalenie 8.5. Projektowanie i wdrażanie systemu zarządzania jakością zgodnego z PN-EN ISO 9001:2001 8.6. Akredytacja i certyfikacja w SZJ
9. Standardy rozszerzające wymagania ISO 9001 9.1. System zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym 9.2. System zarządzania jakością w przemyśle lotniczym 9.3. System zarządzania jakością w przemyśle wyrobów medycznych oraz sektora służby zdrowia 9.4. Systemy zarządzania jakością w innych sektorach przemysłu
10. Metody oceny jakości i zgodności wyrobów 10.1. Ocena jakości wyrobu 10.2. Metody określania wskaźników jakości 10.3. Prawa konsumentów i ich gwarantowanie przez dostawców 10.4. System oceny zgodności wyrobów 10.5. Certyfikacja wyrobów
11. Zarządzanie środowiskowe 11.1. Prawodawstwo ekologiczne i ochrona środowiska 11.2. Odpady i czystsza produkcja 11.3. System zarządzania środowiskowego zgodny z normą ISO 14001 11.4. Wdrażanie i certyfikacja SZŚ zgodnych z ISO 14001 11.5. System ekozarządzania i auditowania (EMAS)
12. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy 12.1. Podstawy prawne zarządzania BHP 12.2. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (SZB) 12.3. Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka zawodowego 12.4. Przedsięwzięcia zmniejszające ryzyko zawodowe 12.5. Kompleksowe podejście do spełniania wymagań klienta wewnętrznego
13. Zintegrowane systemy zarządzania (ZSZ) 13.1. Pojęcia, podstawy i zasady integracji systemów zarządzania 13.2. Projektowanie zintegrowanych systemów zarządzania 13.3. Wdrażanie i certyfikacja ZSZ 13.4. Korzyści, skuteczność i perspektywy rozwoju ZSZ
14. Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) 14.1. Norma PN-EN ISO 9004:2001 jako rozszerzenie PN-EN ISO 9001:2001 14.2. Doskonalenie systemów jakości przez samoocenę 14.3. Istota i zasady kompleksowego zarządzania jakością 14.4. Narzędzia i systemy wspomagające TQM 14.5. Organizacja i wdrażanie TQM
15. Możliwości dalszego doskonalenia systemów zarządzania 15.1. Wiedza jako źródło inspiracji 15.2. Technologia jako baza rozwoju 15.3. Kultura jako infrastruktura doskonalenia 15.4. Strategia – kreowanie przyszłej doskonałości
|