Tytuł: | Zarządzanie kadrami | | Autor: | prof. zw. dr hab. Tadeusz Listwan | | ISBN: | 978-83-255-0673-5 | | Ilość stron: | 544 | | Data wydania: | 2010 | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 59.00zł | |
Publikacja dwukrotnie uhonorowana prestiżowymi nagrodami w 2003 roku:
• nagroda Ministra Edukacji Narodowej, • nagroda Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN.
Podręcznik ten – wraz z Ćwiczeniami i Słownikiem – tworzy komplet wzajemnie uzupełniających się pozycji, które od lat stanowią merytoryczną podstawę do prowadzenia zajęć dydaktycznych z przedmiotu określanego jako: zarządzanie kadrami, zasobami ludzkimi bądź personelem. Zawiera kompendium usystematyzowanej wiedzy, odpowiadające zakresem programom nauczania tych przedmiotów w szkołach wyższych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania.
W nowym wydaniu:
• najnowsze trendy w rozwoju funkcji personalnej, • pełniejsze ujęcie problematyki motywacji i motywowania (nowy rozdział), • wzbogacenie treści dotyczących umiędzynarodowienia zarządzania kadrami, • szersze omówienie narzędzi, zwłaszcza doboru i oceny pracowników (np. Assessment Center, testy psychologiczne).
Rozdziały:
Rozdział 1. Przedmiot, ewolucja i znaczenie zarządzania kadrami 1.1. Pojęcie zarządzania kadrami 15 1.2. Cele i znaczenie zarządzania kadrami 17 1.3. Rozwój funkcji personalnej 19 1.4. Koncepcja zarządzania kapitałem ludzkim 23 1.5. Współczesne tendencje w rozwoju funkcji personalnej 25 1.6. Zarządzanie kadrami jako dyscyplina naukowa 29
Rozdział 2. Współczesne determinanty zarządzania kadrami w organizacjach 2.1. Organizacja jako system otwarty. Cechy współczesnej organizacji i sposoby zarządzania nią 33 2.2. Zewnętrzne zmienne zarządzania kadrami 38 2.3. Wewnętrzne uwarunkowania zarządzania kadrami 49 2.4. Kultura organizacyjna a zarządzanie kadrami 53
Rozdział 3. Modele i składniki strategicznego zarządzania kadrami 3.1. Cele i cechy strategicznego zarządzania kadrami 59 3.2. Strategia personalna 61 3.3. Strategia personalna a strategia ogólna firmy 65 3.4. Modele strategicznego zarządzania kadrami 70 3.5. Struktura zarządzania kadrami 75
Rozdział 4. Planowanie kadr 4.1. Planowanie kadr w kontekście strategii firmy 79 4.2. Procedura planowania 83 4.3. Analiza zasobów kadrowych firmy 87 4.4. Prognoza popytu i podaży kadr 92 4.5. Podstawowe plany kadrowe 94 4.6. Podmioty funkcji personalnej w procesie planowania 99
Rozdział 5. Dobór pracowników 5.1. Istota i znaczenie doboru kadr 101 5.2. Metody doboru 103 5.3. Elastyczne formy zatrudnienia 105 5.4. Struktura doboru kadr 108 5.5. Profil kwalifikacyjny 111 5.5.1. Pojęcia kwalifikacji i kompetencji 111 5.5.2. Składniki kwalifikacji 112 5.6. Rekrutacja pracowników 114 5.6.1. Funkcje rekrutacji 114 5.6.2. Formy i źródła rekrutacji 115 5.6.3. Marketing personalny 117 5.6.4. E-rekrutacja 120 5.7. Proces i techniki selekcji 123 5.7.1. Strategie selekcji 123 5.7.2. Techniki selekcji 124 5.7.3. Testy psychologiczne 131 5.7.4. Assessment Center i konkurs jako metody doboru kadr 137 5.7.5. Weryfikacja procesu selekcyjnego 143 5.8. Wprowadzenie do pracy 145 5.8.1. Istota i funkcja wprowadzenia do pracy 145 5.8.2. Narzędzia stosowane w procesie wprowadzenia 146
Rozdział 6. Kierowanie ludźmi i przywództwo 6.1. Władza organizacyjna i jej źródła 148 6.2. Czynności kierownicze 151 6.2.1. Fazy procesu kierowania i funkcje kierownicze 151 6.2.2. Role kierownicze 153 6.3. Uwarunkowania skuteczności kierowania 155 6.3.1. Kwalifikacje kierowników 155 6.3.2. Uwarunkowania sytuacyjne stylu kierowania 157 6.4. Rodzaje przywództwa i odpowiadające im kwalifikacje 162 6.4.1. Przywództwo charyzmatyczne 163 6.4.2. Przywództwo koordynacyjne 164 6.4.3. Przywództwo anarchiczne 165
Rozdział 7. Motywowanie pracowników 7.1. Istota motywacji i motywowania 167 7.2. Teorie motywacji 169 Teoria hierarchii potrzeb Maslowa 170 Teoria Alderfera ERG 171 Dwuczynnikowa teoria Herzberga 173 Teoria oczekiwań Vrooma 174 Koncepcja nierówności (sprawiedliwości) Adamsa 175 Teoria modyfikacji zachowań Skinnera 175 Teoria ustalania celów Rottera 175 7.3. Podstawowe narzędzia motywowania 177 7.4. Modele motywowania 179 7.5. System i zasady motywowania 181
Rozdział 8. Wynagradzanie pracowników 8.1. Pojęcie, zasady i funkcja wynagrodzeń 185 8.2. Struktura i zasady tworzenia systemu wynagrodzeń 189 8.3. Strategia wynagrodzeń 191 8.4. Formy wynagrodzeń 193 8.5. Struktura wewnętrzna wynagrodzeń 195 8.6. Struktura zewnętrzna wynagrodzeń 198 8.7. Narzędzia kształtowania systemu wynagrodzeń 200 8.8. Wartościowanie pracy 201 8.9. Premiowanie pracowników 204 8.10. Tendencje rozwoju systemów wynagrodzeń 207
Rozdział 9. Rozwój i zarządzanie karierą pracowników 9.1. Pojęcie i struktura rozwoju pracowników 211 9.2. Planowanie rozwoju pracowników 214 9.2.1. Organizacja procesu rozwoju pracowników 214 9.2.2. Określanie aspiracji zawodowych i analiza możliwości rozwojowych 215 9.2.3. Planowanie ścieżki kariery zawodowej 217 9.2.4. Stadia rozwoju kariery zawodowej 218 9.3. Realizowanie rozwoju pracowników 219 9.3.1. Możliwości realizacji rozwoju pracowników 219 9.3.2. Formy i metody indywidualnego doskonalenia kadr 220 9.3.3. Efektywność doskonalenia kadr 225 9.3.4. Przemieszczenia pracowników 226 9.3.5. Integrowanie pracowników 227 9.3.6. Pracownik jako kreator rozwoju 229 9.4. Kontrola procesu rozwoju pracowników 230 9.5. Rozwój potencjału społecznego firmy 231
Rozdział 10. Stosunki i warunki pracy 10.1. Pojęcie stosunków pracy 235 10.2. Modele stosunków pracy 240 10.3. Rola związków zawodowych 242 10.4. Rola kierownictwa 244 10.5. Rola rządu 247 10.6. Rokowania zbiorowe 250 10.7. Warunki pracy 255
Rozdział 11. Odejścia pracowników z organizacji 11.1. Przyczyny ruchów kadrowych w organizacji 260 11.2. Ewolucja modelu zatrudnienia 268 11.3. Outsourcing i outplacement – narzędzia w sferze zatrudnienia i odejść 11.4. Skutki odejść pracowników 278
Rozdział 12. Ocenianie pracowników 12.1. Istota i znaczenie oceniania pracowników 283 12.2. System oceniania pracowników 285 12.2.1. Cele i zasady oceniania 285 12.2.2. Kryteria oceniania pracowników 288 12.2.3. Podmioty oceniania 290 12.2.4. Okresy i częstotliwość oceniania 292 12.3. Metody i techniki oceniania 293 12.3.1. Instrumenty pomiaru kryteriów oceniania 294 12.3.2. Techniki oceniania 296 12.3.3. Metody oceniania 298 12.3.4. Techniki prezentacji wyników ocen 299 12.4. Rozmowa oceniająca 300 12.5. Błędy w ocenianiu pracowników 302
Rozdział 13. Kontrola funkcji personalnej 13.1. Istota i cele kontroli funkcji personalnej 305 13.2. Etapy procesu kontroli funkcji personalnej 307 13.3. Przedziały kontroli funkcji personalnej 311 13.4. Koszty pracy 313 13.5. Analiza potencjału kadrowego organizacji 314 13.5.1. Analiza wskaźnikowa i opisowa 314 13.5.2. Kadrowa analiza SWOT 315 13.5.3. Portfolio kadrowe 317 13.6. Podejścia do kontroli funkcji personalnej 318 13.6.1. Controlling personalny 318 13.6.2. Strategiczna karta wyników 320 13.6.3. Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi 322 13.6.4. Idea bilansu społecznego organizacji 324 13.6.5. Audyt personalny a zarządzanie kapitałem ludzkim 326
Rozdział 14. Struktura podmiotowa zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie 14.1. Podmioty zarządzania kadrami 335 14.2. Ewolucja relacji i ról menedżera sztabowego (personalnego) oraz menedżera liniowego 14.3. Usytuowanie i kształt komórek personalnych 343 14.4. Wirtualizacja funkcji personalnej 348
Rozdział 15. System informacji personalnej (SIP) 15.1. Rola informacji w zarządzaniu kadrami 352 15.2. Formalne źródła informacji kadrowych 354 15.3. Sposoby grupowania informacji kadrowych 355 15.4. Konstruowanie systemu informacji personalnej 356 15.4.1. Pojęcie SIP 356 15.4.2. Cele SIP 358 15.4.3. Związki SIP z otoczeniem 358 15.4.4. Zbiory informacji personalnej 360 15.4.5. Nadawcy i odbiorcy informacji personalnej 362 15.4.6. Kanały informacyjne 363 15.4.7. Techniczne środki przesyłania i przetwarzania informacji 364 15.5. Tworzenie bazy danych personalnych 364 15.6. Budowa modelu SIP z wykorzystaniem podejścia obiektowego 368 15.6.1. Analiza obiektowa w modelowaniu SIP 368 15.6.2. Konstruowanie wielowarstwowego modelu SIP 370 15.7. Zarządzanie wiedzą w obszarze funkcji personalnej 375
Rozdział 16. Komunikowanie się w organizacji 16.1. Podstawowe terminy wyjaśniające istotę i znaczenie komunikacji 381 16.2. Komunikacja werbalna w indywidualnych interakcjach z pracownikami 16.2.1. Zdolności percepcyjne człowieka 385 16.2.2. Bariery komunikacyjne 387 16.2.3. Wybrane przykłady wpływania na atmosferę i charakter rozmowy 16.3. Zebrania zespołowe 395 16.3.1. Przygotowanie zebrania 395 16.3.2. Przeprowadzanie zebrania 397 16.4. Prezentacje dla pracowników firmy 398 16.5. Komunikowanie międzykulturowe 400
Rozdział 17. Międzynarodowe zarządzanie kadrami 17.1. Zakres pojęciowy zarządzania kadrami w organizacji międzynarodowej 407 17.2. Złożoność otoczenia funkcji personalnej w przedsiębiorstwach międzynarodowych 410 17.3. Strategie personalne ze względu na poziom i kierunek oddziaływania 414 17.4. Znaczenie podejścia kulturowego a rozwiązania systemowe 421 17.5. Kadra menedżerska w organizacjach międzynarodowych 430 17.5.1. Podstawowa typologia międzynarodowej kadry menedżerskiej 17.5.2. Zarządzanie międzynarodową kadrą menedżerską 431 17.5.3. Międzynarodowe zespoły zarządzające 437 17.5.4. Międzykulturowe kwalifikacje kierownicze 442
Rozdział 18. Prawne i etyczne zagadnienia zarządzania kadrami 18.1. Uwagi wstępne 447 18.2. Faza preparacji 449 18.3. Faza realizacji 456 18.3.1. Moduł „wejście” 456 18.3.2. Moduł „przejście” 460 18.3.3. Moduł „wyjście” 464 18.4. Faza kontroli 466
Rozdział 19. Metody badań problematyki kadrowej 19.1. Podejścia metodologiczne w badaniu problemów kadrowych 471 19.1.1. Podejście idiograficzne 472 19.1.2. Podejście nomotetyczne 473 19.1.3. Podejście kompleksowe 479 19.2. Procedury, metody i techniki badawcze 480 19.2.1. Procedura studium przypadku 482 19.2.2. Procedury lustracji, korelacyjna i eksperymentalna 484 19.3. Zasady konstrukcji wybranych metod badawczych 484 19.3.1. Obserwacja 487 19.3.2. Wywiad 488 19.3.3. Analiza źródeł pisanych 492 19.3.4. Ankieta 495 19.3.5. Paraeksperyment 496
|