Tytuł: | Zarządzanie Kluczowe koncepcje | | Autor: | John R. Schermerhorn, Jr | | ISBN: | 978-83-208-1783-6 | | Ilość stron: | 384 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 16.0x23.6cm | | Wydawnictwo: | PWE | |
| Cena: | 61.90zł | |
We współczesnym świecie bardzo szybko zmieniają się zarówno warunki pracy, jak i sposoby działania firm. Rosną wymagania wobec pracowników, pojawiają się nowe wyzwania, zmieniają się istota pracy i jej organizacja. To wszystko wymaga nowego podejścia także w zarządzaniu.
Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na wiedzę o nowoczesnym zarządzaniu, autor przedstawił najpopularniejsze i najbardziej przydatne koncepcje zarządzania, sprzyjające zdobywaniu i utrzymywaniu przewagi konkurencyjnej oraz rozpoznawaniu sygnałów płynących z otoczenia zewnętrznego i reagowaniu na nie. Wiele omówionych koncepcji dotyczy organizacji firmy (z uwzględnieniem kultury organizacyjnej, projektowania struktury organizacyjnej i procesów pracy), planowania i kontrolowania w firmie, motywowania, komunikacji wewnętrznej, umiejętności interpersonalnych, pracy zespołowej i kierowania zmianami.
Rozdziały:
Przedmowa Podziękowania CZĘŚĆ I. KONTEKST ZARZĄDZANIA Rozdział 1. Zarządzanie w XXI wieku Nowoczesne miejsce pracy Co to jest organizacja? Wydajność i efektywność organizacyjna Zmieniająca się natura organizacji Kierownicy a nowoczesne miejsce pracy Kim są kierownicy? Odpowiedzialność osobista i efektywność kierownika Zmieniająca się istota pracy kierowniczej Proces zarządzania Funkcje zarządzania Czynności i role kierownicze Kierownicze programy działania i sieci Umiejętności i kompetencje kierownika Wyzwania na przyszłość Środowisko pracy w XXI wieku Imperatywy gotowości do kariery Podsumowanie Rozdział 2. Środowisko, różnorodność i przewaga konkurencyjna Otoczenie organizacji Co to jest przewaga konkurencyjna? Otoczenie ogólne Otoczenie konkretne Środowisko wewnętrzne a różnorodność Otwartość i wielokulturowość Wyzwania związane z różnorodnością dla członków mniejszości i kobiet Zarządzanie różnorodnością Organizacje zorientowane na klienta Czego chcą klienci? Klienci a operacje o wysokiej jakości Jakość a ciągłe doskonalenie Technika informacyjna Informacyjne potrzeby kierowników Korzyści ze stosowania techniki informacyjnej W jaki sposób technika informacyjna zmienia organizacje? Zarządzanie wiedzą i uczenie się organizacji Co to jest zarządzanie wiedzą? Co to jest organizacja ucząca się? Podsumowanie Rozdział 3. Globalizacja i zarządzanie w skali międzynarodowej Proces globalizacji Nowa Europa Ameryka Azja i kraje Basenu Pacyfiku Afryka Środowisko handlu międzynarodowego Formy prowadzenia handlu międzynarodowego Korporacje wielonarodowe Problemy związane z operacjami globalnymi Zagadnienia etyczne w handlu międzynarodowym Kultura a różnorodność globalna "Milczące języki kultury" Wartości a kultury narodowe Podstawy rozumienia rozmaitych kultur Zarządzanie w różnych kulturach Czy teorie zarządzania są uniwersalne? Globalne uczenie się organizacji Podsumowanie Rozdział 4. Zachowanie etyczne i odpowiedzialność społeczna Co to są zachowania etyczne? Alternatywne poglądy na zachowania etyczne Zagadnienia kultury w zachowaniach etycznych Etyka w miejscu pracy Co to jest dylemat etyczny? Etyczne problemy kierowników Wyszukiwanie usprawiedliwień zachowań nieetycznych Czynniki wpływające na zachowania etyczne Przestrzeganie wysokich standardów etycznych Szkolenie na temat etyki Donosy Przywództwo etyczne Formalne kodeksy etyczne Odpowiedzialność społeczna korporacji Odpowiedzialność społeczna a efektywność Odpowiedzialność społeczna w praktyce Odpowiedzialność społeczna a środowisko prawne Dlaczego wszystko zależy od kierowników? Podsumowanie CZĘŚĆ II. PLANOWANIE I KONTROLOWANIE Rozdział 5. Planowanie - aby wyznaczyć kierunek Co to jest planowanie? Proces planowania Korzyści wynikające z planowania Rodzaje planów Plany krótkookresowe i długookresowe Plany strategiczne i operacyjne Zasady postępowania i procedury Harmonogramy i budżety przedsięwzięć Planowanie - podejmowanie decyzji Proces podejmowania decyzji Planowanie jako rozwiązywanie problemów Warunki planowania Narzędzia i techniki planowania Prognozowanie Planowanie sytuacyjne Planowanie scenariuszy Benchmarking Uczestnictwo i zaangażowanie Rola planistów sztabowych Podsumowanie Rozdział 6. Zarządzanie strategiczne i przedsiębiorczość Strategia a przewaga konkurencyjna Proces zarządzania strategicznego Misja, wartości i cele Analiza zasobów i zdolności organizacji Analiza sektora i otoczenia Strategie stosowane w korporacjach Poziomy strategii Rodzaje strategii Formułowanie strategii Planowanie portfela Podstawowe rodzaje strategii według Portera Nowo pojawiające się strategie Wdrażanie strategii Praktyki i systemy zarządzania Zwierzchni nadzó r nad korporacją Przywództwo strategiczne Strategia a przedsiębiorczość Kim są przedsiębiorcy? Przedsiębiorczość a rozwój małej firmy Przedsiębiorczość a wielkie firmy Podsumowanie Rozdział 7. Kontrolowanie - aby zapewnić osiąganie wyników4 Jak funkcjonują instrumenty kontrolne? Kroki w procesie kontroli Skuteczne instrumenty kontrolne Rodzaje instrumentów kontrolnych Strategie kontroli Organizacyjne systemy kontroli Instrumenty kontroli w procesie zarządzania Systemy dyscyplinowania pracowników Informacja a narzędzia kontroli finansowej Zarządzanie operacjami a kontrola Kontrola zaopatrzenia Kontrola zapasów Kontrola jakości Integracja planowania i kontroli Co to jest zarządzanie przez cele? Cele do osiągnięcia Kontrola wewnętrzna i samokierowanie Podsumowanie CZĘŚĆ III. ORGANIZOWANIE Rozdział 8. Organizowanie - aby stworzyć struktury Organizowanie jako funkcja zarządzania Co to jest struktura organizacyjna? Struktury formalne i nieformalne W jaki sposób funkcjonują struktury? Tradycyjne struktury organizacyjne Struktury funkcjonalne Struktury zakładowe Struktury macierzowe Nowe rozwiązania w strukturach organizacyjnych Struktury zespołowe Struktury sieciowe Organizacja bez granic Tendencje organizacyjne w nowoczesnym miejscu pracy Kró tsze linie podporządkowania Większa rozpiętość kierowania Mniej jednolitości kierowania Więcej delegowania i upełnomocnienia Decentralizacja i centralizacja Ograniczone stosowanie stanowisk sztabowych Podsumowanie Rozdział 9. Kultura i projektowanie organizacji Kultura organizacji W jaki sposób oddziałują silne kultury? Elementy kultury organizacji Kierunki występujące w kulturach organizacji Przywództwo a kultura organizacji Organizacje wielokulturowe Etyczne kultury organizacji Projektowanie organizacji Rozwiązania biurokratyczne Rozwiązania adaptacyjne Czynniki sytuacyjne w projektowaniu organizacji Projektowanie podsystemów i procesów pracy Projektowanie podsystemów Projektowanie procesów pracy W jaki sposób przeprowadzać reengineering? Podsumowanie Rozdział 10. Systemy zasobów ludzkich Zarządzanie zasobami ludzkimi Przepisy zapobiegające dyskryminacji w zatrudnieniu Współczesne zagadnienia prawne w zarządzaniu zasobami ludzkimi Planowanie zasobów ludzkich Pozyskiwanie pracowników wysokiej klasy Proces rekrutacji Proces doboru Pracownicy wysokiej klasy Wprowadzanie do pracy Szkolenie i doskonalenie Ocena efektywności Utrzymanie pracowników wysokiej klasy Planowanie kariery i doskonalenie Równowaga między życiem zawodowym a osobistym Fluktuacja zatrudnienia Wynagrodzenia i świadczenia Relacje między kierownictwem a związkami zawodowymi Podsumowanie CZĘŚĆ IV. PRZEWODZENIE Rozdział 11. Przewodzenie - aby inspirować do działania Co to jest przywództwo? Przywództwo a wizja Przywództwo a władza Przywództwo a upełnomocnienie Modele i teorie przywództwa Cechy przywódcze Zachowania przywódcze Sytuacyjna teoria Fiedlera Model sytuacyjny Herseya-Blancharda Teoria ścieżki do celu House'a Model uczestnictwa przywódcy Grooma-Jago Kierunki w rozwoju przywództwa Przywództwo transformacyjne Inteligencja emocjonalna a przywództwo Płeć a przywództwo Kotwice przywództwa w dynamicznych czasach Dobre, staromodne przywództwo Moralne przywództwo Podsumowanie Rozdział 12. Motywacja i projektowanie pracy Motywacja i potrzeby ludzkie Teoria hierarchii potrzeb Teoria dwuczynnikowa Teoria nabytych potrzeb Teorie procesów motywacji Teoria sprawiedliwości Teoria oczekiwań Teoria wyznaczania celów Motywacyjna teoria wzmocnienia Strategie wzmocnienia Wzmocnienie pozytywne Kara Motywacja i projektowanie pracy Co to jest dobra praca? Alternatywne możliwości projektowania pracy Model podstawowych cech Inne układy pracy Podsumowanie Rozdział 13. Zespoły i praca zespołowa Zespoły w organizacjach Komitety i grupy zadaniowe Zespoły interfunkcjonalne Zespoły angażowania się pracowników Zespoły wirtualne Samokierujące zespoły robocze W jaki sposób działają zespoły? Efektywność zespołu Zróżnicowanie zespołów Etapy rozwoju zespołu Normy i zwartość Potrzeby dotyczące zadania i utrzymania zespołu Sieci komunikacyjne Podejmowanie decyzji w zespołach W jaki sposób zespoły podejmują decyzje? Silne i słabe strony decyzji zespołowych Myślenie grupowe Przywództwo a zespoły o wysokiej efektywności Proces budowania zespołu Wyzwania związane z przewodzeniem zespołowi Podsumowanie Rozdział 14. Komunikacja i umiejętności interpersonalne Proces komunikacji Co to jest skuteczna komunikacja? Bariery w komunikacji Percepcja a komunikacja Doskonalenie komunikacji Aktywne słuchanie Konstruktywne informacje zwrotne Otwarte kanały komunikacyjne Wykorzystanie przestrzeni Wykorzystanie techniki informacyjnej Docenianie kultury i różnorodności Komunikacja a zarządzanie konfliktem Konflikt funkcjonalny i konflikt dysfunkcjonalny Rozstrzyganie konfliktu Style zarządzania konfliktem Komunikacja a negocjowanie Podejścia do negocjacji Reguły negocjowania opartego na zasadach Pułapki negocjacji Podsumowanie Rozdział 15. Kierowanie zmianą a stres Organizacje uczące się i innowacja Istota innowacji Cechy organizacji innowacyjnej Kierowanie zmianą Determinaty i cele zmian Fazy zmiany planowej Strategie zmian Opory wobec zmian Zmiana techniczna Doskonalenie organizacji Cele i procesy doskonalenia organizacji Interwencje doskonalenia organizacji Stres Źródła stresu Konsekwencje stresu Strategie zarządzania stresem Końcowa rada: zmiana i gotowość do kariery Podsumowanie Rozdział 16. Historyczne podstawy zarządzania Kierunki klasyczne Naukowe zarządzanie Zasady administracji Organizacja biurokratyczna Podejście z punktu widzenia zasobów ludzkich Badania w zakładach Hawthorne Szkoła stosunków międzyludzkich w zarządzaniu Teoria X i teoria Y McGregora Nowoczesne podejście w zarządzaniu Myślenie systemowe Myślenie sytuacyjne Słownik pojęć
|