Tytuł: | Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników | | Autor: | Joanna Moczydłowska | | ISBN: | 978-83-7251-943-6 | | Ilość stron: | 294 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 15.6x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 50.00zł | |
Celem pracy jest:
1. Krytyczna analiza teorii kompetencji i zarządzania kompetencjami prowadząca do rozstrzygnięcia dylematów i sprzeczności definicyjnych oraz terminologicznych. Ustalenie relacji problematyki kompetencji do teorii kapitału ludzkiego, kapitału intelektualnego, zarządzania wiedzą oraz zarządzania talentami. Synteza i porządkowanie dorobku nauk o zarządzaniu w zakresie zarządzania kompetencjami i kompetencyjnych systemów motywowania.
2. Próba stworzenia modelu kompetencyjnego systemu motywowania syntetyzującego teorie motywowania, w tym zintegrowany model motywacji. Opracowanie autorskiego modelu kompetencyjnego systemu motywowania uwzględniającego wzajemne oddziaływanie kompetencji pracowników i strategii organizacji.
3. Konfrontacja teorii z praktyką – analiza uwarunkowań, przebiegu i skutków wykorzystania metod właściwych dla zarządzania kompetencjami w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi wybranych przedsiębiorstw (studium przypadków). Diagnoza mocnych i słabych stron systemów ZKZ w badanych organizacjach, analiza porównawcza.
Praca stanowi interesujący przyczynek do problematyki zarządzania personelem w nowoczesnym przedsiębiorstwie, łącząc zagadnienia budowy, rozwoju i wykorzystania kompetencji zawodowych z procesami motywowania pracowników. Poruszana w pracy tematyka jest istotna z punktu widzenia wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników w działalności innowacyjnej oraz do budowy przewagi konkurencyjnej.
Prof. dr hab. Andrzej Tubielewicz
Recenzowane opracowanie jest głosem w dyskusji poznawczej, jaka toczy się w Polsce od kilku lat w ramach nauk o zarządzaniu na temat zarządzania kompetencjami zawodowymi. Uważam książkę za ciekawą, pożyteczną, porządkującą i wnoszącą nowe wątki poznawcze do ważnego obszaru zarządzania kompetencjami zawodowymi ze szczególnym uwzględnieniem procesów motywacyjnych. Jej konstrukcja jest przejrzysta, a treść przedstawiona w sposób przystępny dla Czytelnika.
Prof. dr hab. Zbigniew Dworzecki
Rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Istota kompetencji zawodowych
1.1. Koncepcja kompetencji zawodowych jako wynik ewolucji teorii zarządzania 1.2. Definicje kompetencji – dylematy terminologiczne 1.3. Rodzaje kompetencji, ich grupowanie 1.4. Kompetencje a kapitał ludzki i intelektualny
Rozdział 2. Zarządzanie kompetencjami w organizacjach
2.1. Istota, poziomy i cele zarządzania kompetencjami 2.2. Wdrażania systemów zarządzania kompetencjami zawodowymi 2.3. Zarządzanie kompetencjami w teorii i praktyce zarządzania wiedzą 2.4. Zarządzanie kompetencjami a zarządzanie talentami
Rozdział 3. Problematyka kompetencji w teoriach motywowania pracowników
3.1. Kompetencje w teoriach treści 3.2. Kompetencje w teoriach procesu 3.3. Kompetencje w zintegrowanych modelach motywowania
Rozdział 4. Motywacyjny wymiar procesów kadrowych opartych na ZKZ
4.1. Zarządzanie kompetencjami na etapie rekrutacji pracowników 4.2. Motywacyjność kompetencyjnych systemów oceniania 4.3. Motywowanie przez rozwój – miejsce zarządzania kompetencjami w planowaniu karier
Rozdział 5. Wynagradzanie pracowników w procesie zarządzania kompetencjami
5.1. Płaca, jej funkcje 5.2. Składniki wynagradzania, formy płac 5.3. Zarządzanie kompetencjami a wartościowanie pracy i szeregowanie stanowisk 5.4. Efektywność a kompetencje – systemy wynagrodzeń na bazie ZKZ
Rozdział 6. Modelowanie systemu zarządzania kompetencjami
6.1. Modele w ekonomii i w naukach o zarządzaniu 6.2. Modele pracownika i menedżera 6.3. Dynamiczny model motywacyjnego systemu zarządzania kompetencjami
Rozdział 7. Motywowanie w systemie zarządzania kompetencjami zawodowymi – studium przypadków
7.1. Firma Chemiczna Dwory SA – wielofunkcyjny model zarządzania kompetencjami 7.2. Grupa Generali Polska – kompetencje w systemie wynagradzania 7.3. Coca-Cola Hellenic Bottling Company – kompetencyjny model budowania zasobów rezerwowej kadry kierowniczej 7.4. Analiza porównawcza i modelowa
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Wykaz skrótów
|