Tytuł: | Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie | | Autor: | Katarzyna Piwowar-Sulej | | ISBN: | 978-83-7601-917-8 | | Ilość stron: | 200 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 15.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 49.00zł | |
" [...] Celem książki jest prezentacja szerokiego ujęcia procesu zarządzania personelem nauczycielskim oraz identyfikacja i ocena działań związanych z realizacją tego procesu w szkołach publicznych. W opracowaniu zaproponowano ponadto rozwiązania mające na celu poprawę stanu wynikającego z przeprowadzonych badań w kontekście wzrostu wiedzy organizacyjnej szkoły. Postulowane działania rozpatrzono w kontekście kreowania pozytywnego wizerunku szkoły jako miejsca pracy. Lektura książki dostarczy zatem zarówno wiedzy deklaratywnej, czyli wiadomości o faktach, jak i wiedzy proceduralnej - o metodach (sposobach) wykonywania zadań i rozwiązywania problemów oraz umiejętnościach niezbędnych do zastosowania tych metod. [...]"
fragment Wstępu - Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie
Rozdziały:
Rozdział 1. Szkoły publiczne oraz podstawy ich funkcjonowania w Polsce 1.1. Szkoła jako specyficzna organizacja publiczna w sferze edukacji 1.2. Potencjał nauczycieli oraz przesłanki jego wzrostu 1.3. Zewnętrzne okoliczności funkcjonowania szkół publicznych w Polsce 1.3.1. Polityka oświatowa Polski w świetle wytycznych Unii Europejskiej 1.3.2. Ekonomiczne i techniczne aspekty funkcjonowania szkół 1.3.3. Wpływ czynników demograficznych oraz społeczno-kulturowych na działalność jednostek oświaty
Rozdział 2. Zadania dyrektora szkoły publicznej oraz warunki ich realizacji 2.1. Stanowisko dyrektora szkoły - jego obsada w kontekście funkcji i zakresu obowiązków 2.2. Podstawy formowania uprawnień dyrektora szkoły związanych z zarządzaniem personelem 2.3. Nadzór nad działalnością dyrektora jako reprezentanta pracodawcy 2.4. Rola kolegialnych organów wewnętrznych w zarządzaniu szkołą
Rozdział 3. Miejsce sfery personalnej w zarządzaniu szkołą
Rozdział 4. Funkcja personalna i uwarunkowania jej realizacji w szkole 4.1. Dobór pracowników podstawą działań w sferze personalnej 4.2. Ocenianie oraz szkolenie nauczycieli jako wyraz dbałości o ich rozwój 4.3. Awansowanie i wynagradzanie nauczycieli
Rozdział 5. Ppozostałe składowe sfery personalnej - teoria oraz praktyka ich formowania 5.1. Warunki pracy w szkole a skuteczność i satysfakcja nauczycieli 5.2. Kultura organizacyjna szkoły - jej istota oraz oddziaływanie na postawy i zachowania pracowników
Rozdział 6. Słabe i mocne strony zarządzania personelem nauczycielskim szkół - ujęcie całościowe
Rozdział 7. Kształtowanie potencjału nauczycieli z perspektywy wzrostu wiedzy organizacyjnej szkoły 7.1. Wiedza organizacyjna szkoły oraz możliwości powiększania jej zasobów 7.2. Narzędzia realizacji cyklu zarządzania wiedzą oraz warunki ich wykorzystania w szkole 7.3. Realizacja idei organizacyjnego uczenia się podstawą wzrostu wiedzy organizacyjnej oraz kreowania wizerunku szkoły jako miejsca pracy - wskazówki dla dyrektorów szkół 7.4. Podmiotowy aspekt kształtowania sfery personalnej szkół - pożądane kierunki zmian
|