Tytuł: | Zarządzanie technologiami | | Autor: | Irena K. Hejduk,Wiesław M. Grudzewski | | ISBN: | 978-83-7251-947-4 | | Ilość stron: | 468 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 85.00zł | |
W publikacji przedstawiono kierunki rozwoju nowoczesnych technologii i ich wpływ na gospodarkę w kontekście rozwoju innowacji jako podstawy kreowania przedsiębiorczości technologicznej. Książka prezentuje szerokie spektrum uwarunkowań technologicznych, gospodarczych i społecznych sprzyjających poprawie innowacyjności współczesnych gospodarek.
Autorzy omawiają przemiany w technice i technologii początku XXI wieku, kierunki zmian w systemach zarządzania oraz instrumenty polityki proinnowacyjnej państw i regionów. Na tak szeroko zarysowanym tle przedstawiają także problemy zarządzania nowoczesnymi technologiami w Polsce w kontekście poprawy innowacyjności polskiej gospodarki poprzez instrumenty wspierania innowacyjności, mechanizmy likwidacji barier rozwoju przedsiębiorstw high-technology w Polsce, instrumenty i narzędzia zarządzania technologiami w małych i średnich przedsiębiorstwach.
W pracy omówiono także problemy ochrony własności intelektualnej, tworzenia kapitału intelektualnego, podano przykłady stosowania nowoczesnych narzędzi zarządzania i wiele innych niezbędnych we współczesnym świecie przesłanek zmian i innowacji.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Rozwój technologii i jej wpływ na gospodarkę
Współczesne kierunki rozwoju nauki i techniki na świecie i w Polsce Rozwój innowacji produktowych, technologicznych i organizacyjnych jako podstawa rozwoju przedsiębiorstw high-technology Źródło innowacji podstawą przedsiębiorczości technologicznej
1.1. Kluczowa rola postępu technologicznego i organizacyjnego 1.2. Narzędzia doskonalenia procesów produkcyjnych 1.3. Wiedza siłą napędową 1.4. System innowacyjny oparciem dla kapitału intelektualnego
Rozdział 2. Przemiany w technice i technologii na początku XXI wieku
Przemysły wysokiej techniki B+R jako klucz do rozwoju przemysłu Innowacje podstawą rozwoju przedsiębiorstw high-tech Proces innowacyjny
2.1. Metody i techniki informacyjne 2.2. Przemysły wysokiej techniki 2.3. Badania naukowe jako priorytet 2.4. Proces innowacyjny
Rozdział 3. Polityka proinnowacyjna państwa
Luka techniczna i technologiczna Państwo wspiera i uczestniczy Kierunki rozwoju innowacji, techniki i technologii Luka technologiczna w Polsce
3.1. Liderzy i maruderzy 3.2. We wszystkich sektorach 3.3. Innowacje w zakresie techniki i technologii 3.4. Luka technologiczna w Polsce 3.5. Polskie specjalizacje
Rozdział 4. Przewaga konkurencyjna i technologiczna
Na pierwszym miejscu rodzaj i jakość produktu Cztery poziomy Mobilność sektora Inaczej w Europie, inaczej w USA, inaczej w Japonii Liniowy kształt innowacji Powody zewnętrzne i wewnętrzne
4.1. Cztery poziomy konkurencji 4.2. Bariery „wejścia” i „wyjścia” 4.3. Różne podejścia do konkurencji 4.4. Innowacje procesowe i produktowe 4.5. Nie liczyć na przypadek 4.6. Czynniki dyktujące zmiany
Rozdział 5. Przedsiębiorstwa konkurujące na wolnym rynku
Działania dostosowawcze lub planowe Siły napędowe W dążeniu do większej precyzji Bodźce marketingowe
5.1. Określanie celów 5.2. Docenić konkurentów 5.3. „Pięć sił” Portera 5.4. Fazy cyklu życia produktu 5.5. Analiza PEST 5.6. Metody wyboru strategii 5.7. Rozpoznawanie popytu 5.8. Cztery warianty
Rozdział 6. System innowacyjności w budowie gospodarki opartej na wiedzy
Przedsiębiorczość technologiczna Przy poparciu instytucji rządowych i władz samorządowych Zapewnienie pracy najpilniejszą potrzebą Polskie inicjatywy
6.1. Przyspieszone tempo postępu 6.2. Inkubatory przedsiębiorczości 6.3. Korzyści wymierne i niewymierne 6.4. Ośrodki innowacji w Polsce 6.5. Podobieństwa i różnice 6.6. Wsparcie ze strony gmin
Rozdział 7. Pobudzanie innowacyjności przedsiębiorstw
Nadal wiele ograniczeń Rządowe strategie rozwoju small businenssu System wiążący Międzynarodowe doświadczenia Wiedza podstawowym oparciem
7.1. Inicjatywy lokalne w cenie 7.2. Potrzeba rozwiązań systemowych 7.3. Wspieranie innowacyjności 7.4. W Unii Europejskiej 7.5. Za przykładem Stanów Zjednoczonych 7.6. Zdobywanie i wykorzystywanie wiedzy
Rozdział 8. Bariery high-technology w Polsce
Intensywność wydatków na B+R Geografia firm innowacyjnych Standardy ocen Programy ramowe Unii Europejskiej Polska w międzynarodowych rankingach wynalazczości
8.1. Podstawą odkrycia naukowe 8.2. Mierniki analizy 8.3. Unijny superpriorytet 8.4. Z dala od europejskich standardów
Rozdział 9. Projektowanie procesu usprawnień z wykorzystaniem systemu KAIZEN
Na przykładzie Zakładu Lamp Kompaktowych Kluczowe aspekty rozwiązania problemu Korporacyjna strategia BEST Etapy programowania i wdrożeń Metodologia MEDIC W zderzeniu z praktyką
9.1. Światowy lider przemysłu oświetleniowego 9.2. Pojęcia podstawowe 9.3. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa 9.4. System usprawnień 9.5. Etapy realizacji usprawnienia 9.6. Realizacja projektu z wykorzystaniem metodologii MEDIC 9.7. Zbieranie danych, mapowanie procesu (Faza M) 9.8. Szukanie przyczyn (Faza E) 9.9. Weryfikacja rozwiązań (Faza D) 9.10. Wdrożenie (Faza I) 9.11. Kontrola procesu (Faza C)
Rozdział 10. Koncepcje nowych lub zmodernizowanych produktów
Nieustająca innowacyjność Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw Instrumenty oddziaływania państwa Zanim wyrób trafi do odbiorców „Podpowiedzi” służące osiągnięciu sukcesu Etapy i sposoby wchodzenia na rynek
10.1. Odpowiednio do nowych potrzeb 10.2. Programy sprzyjające rozwojowi 10.3. Ryzyko jest zawsze 10.4. Wprowadzenie na rynek 10.5. Miejsce marketingu i „dobrej marki”
Rozdział 11. Sposoby i techniki kreowania strategii technologicznej w przedsiębiorstwie
Strategia technologiczna Wpływ transferu technologii na rozwój konkurencyjności przedsiębiorstw Praktyczne sposoby pozyskiwania nowych technologii Prace rozwojowe (projektowe), koncepcje nowych lub modernizowanych produktów lub usług i sposoby ich wytwarzania Rozwój innowacji produktowych, technologicznych i organizacyjnych jako podstawa rozwoju przedsiębiorstw high-technology
11.1. Ogólna charakterystyka strategii technologicznej 11.2. Identyfikacja zagrożeń i szans 11.3. Zakup technologii
Rozdział 12. Warianty pozyskiwania technologii
Przewaga konkurencyjna a radykalne innowacje technologiczne Planowanie nowych produktów i wdrażanie technologii ich wykonania Praktyczne sposoby pozyskiwania nowych technologii Tworzenie własnych produktów i rozwiązań technologicznych
12.1. Główne czynniki sukcesu 12.2. We właściwym czasie, z właściwych źródeł 12.3. Sposoby i techniki implementacji technologii w przedsiębiorstwach
Rozdział 13. Modele sieciowe
Czas krytyczny i podkrytyczny sieci S Najwcześniejszy i najpóźniejszy czas realizacji Dopuszczalny czas opóźnienia W warunkach niepewności Czas krytyczny Realizacja optymalna
13.1. Algorytm wyznaczania podsieci krytycznej 13.2. Zapasy czasu 13.3. Wyznaczanie drogi o danej długości 13.4. Diagramy Gantta
Rozdział 14. Modelowanie sieci przedsięwzięć organizacyjno-technicznych
W układach jedno- i wielopunktowych Pojęcia elementarne w teorii grafów i planowaniu sieciowym Kryteria przedmiotowe, podmiotowe i przedmiotowo-podmiotowe Czas trwania zdarzenia
14.1. Wprowadzenie 14.2. Podstawowe elementy sieci 14.3. Zasady budowy układów sieciowych 14.4. Podstawowe obliczenia w sieciach
Rozdział 15. Optymalizacja terminu realizacji przedsięwzięcia według kryterium kosztów
„Minimum-Cost-Expediting” Wyznaczanie pracochłonności Kompleksowe badanie przedsięwzięć wielozadaniowych Duże korzyści, znaczące efekty Funkcje wielokierunkowych zastosowań
15.1. Harmonogram czasu trwania 15.2. Optymalizacja planu sieciowego 15.3. Sposoby i technika ustalenia rozmiarów pracy 15.4. Wybrane przykłady optymalizacji planu sieciowego 15.5. Funkcje, równania, właściwości
Rozdział 16. Rozwój innowacji produktowych, technologicznych i organizacyjnych
Innowacyjność i pojęcie innowacji Historia innowacji – od starożytności po czasy współczesne Współczesne innowacje Przemiany w technice i technologii w XX i na początku XXI wieku
16.1. Innowacyjność gospodarki 16.2. Pojęcie innowacji 16.3. Historia innowacji 16.4. Innowacje współcześnie
Rozdział 17. Kierunki zmian w systemach zarządzania
Poza zasięgiem możliwości tradycyjnego systemu W świecie hiperkonkurencji Zaangażowanie i kreatywność Organizacyjna samoodnowa W dążeniu do długotrwałych korzyści
17.1. Megatrendy Nasbitta 17.2. Paradygmaty nowego zarządzania 17.3. „Nowe nauki” oraz „Zarządzanie zasobami ludzkimi” 17.4. Współczesne podejścia do przywództwa i roli menedżera 17.5. Przemiany form organizacji 17.6. Organizacja bez granic 17.7. Organizacje i zespoły wirtualne 17.8. Downsizing – strategia długotrwałych korzyści
Rozdział 18. High-technology w Polsce (HT)
Siły sprawcze postępów globalizacji Przedsiębiorcze przedsiębiorstwo Powstanie i rozwój nowych branż Za mało wiedzy i kreatywności Infrastruktura informatyczno-telekomunikacyjna B+R w sektorze publicznym i prywatnym Nie od razu Nobel
18.1. Główne wyznaczniki globalizacji 18.2. Kierunki rozwoju przedsiębiorstwa przyszłości 18.3. Czas ciągłej restrukturyzacji 18.4. Nakłady na badania i rozwój 18.5. W oparciu o prognozy
Rozdział 19. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w okresie transformacji gospodarczej
Na tle innych Planowanie strategiczne i wzorce zachowań Nieopłacalność samoizolacji Nowa struktura przedsiębiorstw, przemiany firm narodowych
19.1. Hamulce rozwoju przedsiębiorczości 19.2. Wpływ konkurencji na przedsiębiorstwo 19.3. Bariery „wejścia” i „wyjścia” 19.4. Wzorce zachowań konkurencyjnych 19.5. Warunki konkurencji i źródła przewagi konkurencyjnej 19.6. Małe i średnie przedsiębiorstwa w ofensywie 19.7. W jednoczącej się Europie
Rozdział 20. Wybieganie w przyszłość
Okazja źródłem innowacji Cykl życia produktu i technologii Czynniki inspiracji
20.1. Produkt źródłem przewagi 20.2. Cykl życia produktu i technologii 20.3. Projektowanie i doskonalenie produktów 20.4. Etapy prac badawczo-rozwojowych i dokumentacja 20.5. Niezbędność prognoz 20.6. Nie zapominać o jakości
Rozdział 21. Produkty i usługi na poziomie high-technology
Nowa rola nauki i techniki Różne formy innowacji Strategie produktowe Od społeczeństwa industrialnego do społeczeństwa informatycznego Przedsiębiorczość technologiczna Ośrodki wspierania przedsiębiorczości
21.1. Klucz do efektywności 21.2. Rezultat, ale i proces 21.3. Przedsiębiorczość technologiczna 21.4. Wiele dróg, wspólny cel 21.5. Wypełnianie luk 21.6. Początkowe ogniwo nowych struktur
Rozdział 22. Strumienie przepływu technologii
Przewaga konkurencyjna a radykalne innowacje technologiczne Wpływ transferu technologii na rozwój konkurencyjności przedsiębiorstw Sygnały zmian w zarządzaniu technologią Tworzenie własnych produktów i rozwiązań technologicznych Planowanie nowych produktów i wdrażanie technologii ich wykonania
22.1. Różnorodność mechanizmu transferu 22.2. Na otwartym rynku 22.3. Łatwość przekazu, charakter międzynarodowy, zdolność kumulacyjna 22.4. Podstawowe zasady zarządzania technologią 22.5. Identyfikacja zmian umożliwiających doskonalenie zarządzania technologią 22.6. Konkurencja globalna, nowe oczekiwania odbiorców i partnerów
Rozdział 23. Przedsiębiorstwa high-technology
Koordynacja wspólnych działań Lista priorytetów Małe i średnie przedsiębiorstwa w sferze wysokiej techniki Innowacyjny small business w analizie SWOT
23.1. W pełnym cyklu 23.2. Obszary największych szans 23.3. Otwarci na „nowinki” 23.4. Diagnozy, wnioski i rekomendacje
Rozdział 24. Przedsiębiorstwo wobec zmiennych oczekiwań rynku
Szanse przetrwania Pięć faz „cyklu życia” Zabieganie o akceptację nabywców Coraz trudniej o absolutne nowości Wyszukiwanie i przystosowanie
24.1. Wyszukiwanie i przystosowanie produktu 24.2. Teoria cyklu życia 24.3. Zanim wyrób się zestarzeje 24.4. Powody podejmowanych decyzji 24.5. Podstawy planowania produktu
Rozdział 25. Zarządzanie relacjami klientów (CRM)
Uzyskiwanie optymalnej równowagi Interakcje „jeden na jeden” Indywidualny monitoring Szczegółowa strategia warunkiem sukcesu Internet spowodował przełom Lojalność na pierwszym miejscu
25.1. Zanikające więzi 25.2. Poszukiwania dwukierunkowego kontaktu 25.3. Od marketingu do CRM 25.4. Dopiero pierwsze kroki 25.5. Wybór jest bogaty 25.6. Budowanie lojalności 25.7. Warunki i skala korzyści
Rozdział 26. Projektowanie produktu
Stosowanie do oczekiwań klientów Działania podzielone na etapy Najpierw pomysł Podpatrywanie konkurentów Pierwsza przymiarka Założenia techniczno-ekonomiczne i opinie konsumentów Weryfikacja ekonomiczna Rynkowy sprawdzian
26.1. Proces interaktywny 26.2. Generowanie pomysłów 26.3. Wstępna selekcja 26.4. Koncepcja produktu 26.5. Analiza ekonomiczna 26.6. Testowanie produktu 26.7. Wprowadzenie na rynek
Rozdział 27. Analiza marketingowa nowych produktów i usług
Podstawą poznanie potrzeb rynku Trzy etapy strategii Najważniejsze techniki analityczne Praktyczne wskazówki dla przedsiębiorstwa
27.1. Klient w centrum zainteresowania 27.2. Budowanie programu 27.3. Analiza SWOT 27.4. Macierz BCG (Boston Consulting Group) 27.5. Zalecenia
Rozdział 28. Docenianie doświadczeń własnych i cudzych
Cele badań Odpowiedź na potrzeby gospodarki Rozpoznawanie sytuacji Ujednolicone opisy Powszechne normy ułatwieniem Kody i klasyfikacje Pierwsi byli Brytyjczycy
28.1. Wiedza o stanie techniki 28.2. W poszerzonym zakresie 28.3. Źródła informacji patentowej 28.4. Ujednolicona dokumentacja, ułatwiony odbiór 28.5. Dziesiątki milionów opisów 28.6. Międzynarodowa Klasyfikacja Patentowa
Rozdział 29. Badania patentowe
Korzystanie z dorobku innych Etapy badań i ich uczestnicy Zanim nowość zostanie wdrożona Dlaczego ryzykować? Innowacje absolutne i wtórne Źródła pomysłów Selekcja Droga na rynek otwarta
29.1. Po pierwsze – co badać? 29.2. Po drugie – jak? 29.3. Wykonawcy 29.4. Ryzyko 29.5. Etapy wdrażania 29.6. Finał
Rozdział 30. Biznesplan
Plan kompleksowy i długofalowy Narzędzie bieżącego monitorowania Jedenaście zasad podstawowych Źródła inspiracji Opieranie się na konkretach Korzystanie z doświadczenia innych firm
30.1. Warunek sukcesu 30.2. Zasady przygotowania i budowy 30.3. Zastosowanie i treść 30.4. Plan marketingowy 30.5. Treść biznesplanu firmy 30.6. DROMEX (przykład biznesplanu) 30.7. Nowa usługa, przykład biznesplanu
Rozdział 31. Metody oceny opłacalności przedsięwzięć (projektów)
Wymagania wobec zamierzeń inwestycyjnych Net Present Value Uniwersalne zastosowanie Dwa okresy korzyści Wahania wartości bieżącej
31.1. Zakres, charakter, horyzont 31.2. Metoda wartości zaktualizowanej netto – NPV 31.3. Dla każdego rodzaju przedsięwzięcia 31.4. Korzyści bieżące i przyszłe 31.5. Różne stopy dyskonta 31.6. Budowanie kryterium obiektywnego
Zakończenie
Bibliografia
|