Tytuł: | Zarządzanie w przedsiębiorstwie Środowisko, procesy, systemy, zasoby | | Autor: | Marzena Wójcik-Augustyniak,Jarosław S. Kardas | | ISBN: | 978-83-8085-396-6 | | Ilość stron: | 562 | | Data wydania: | 03/2017 wydanie 2 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 89.00zł | |
Skuteczne zarządzanie stanowi wyzwanie dla wielu organizacji. Świadczy o zdolności budowania i urzeczywistniania strategicznych celów organizacji. Wobec powyższego warunkiem przetrwania przedsiębiorstwa jest stałe generowanie zysku w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, jak i dbałość o jakość zasobów oraz nowoczesność wewnętrznych procesów i systemów zarządzania.
Nie ulega wątpliwości, że przedsiębiorstwo funkcjonuje w środowisku. Oddziałuje na nie, jak i samo jest przedmiotem oddziaływania. W publikacji autorzy zwracają szczególną uwagę na te aspekty, które warunkują jego prawidłowe działanie i rozwój.
Książka jest adresowana przede wszystkim do studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania. Nawiązuje do programów kształcenia na kierunkach: zarządzanie, ekonomia i logistyka.
Rozdziały:
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I. ŚRODOWISKO I UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 1. Przedsiębiorstwo jako podmiot życia gospodarczego Mariusz Cielemęcki
1.1. Geneza i istota przedsiębiorstwa 1.2. Cele alternatywne i funkcje przedsiębiorstwa 1.3. Typologia przedsiębiorstw 1.4. Przeobrażenia i zmiana roli przedsiębiorstw w gospodarce Polski 1.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 2. Przedsiębiorstwo jako element otoczenia Marian Skarżyński
2.1. Środowisko zewnętrzne 2.2. Środowisko zewnętrzne – bliższe 2.3. Środowisko wewnętrzne 2.4. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 3. Konflikt w systemie społecznym przedsiębiorstwa Monika Jasińska
3.1. Istota i charakterystyka konfliktów w organizacji 3.2. Znaczenie i źródła konfliktów w systemie społecznym przedsiębiorstwa 3.3. Rola kadry kierowniczej w przezwyciężaniu konfliktów 3.4. Sposoby przezwyciężania konfliktów w organizacji 3.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 4. Etyka w biznesie – trudności i perspektywy Grażyna O’Sullivan
4.1. Etyka w biznesie – złudzenie idealistów czy realna szansa zwiększania przewagi konkurencyjnej nowoczesnych organizacji 4.2. Nierelatywne normy moralne w etyce biznesu 4.3. Społeczna odpowiedzialność biznesu 4.4. Badania w etyce w biznesie 4.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 5. Internet w zarządzaniu przedsiębiorstwem Dariusz Chalimoniuk
5.1. Rodzaje przedsiębiorstw wykorzystujących Internet w zarządzaniu 5.2. Internet w marketingu (e-marketing) 5.3. Model komunikacji internetowej 5.4. Kontakty z klientami, handel elektroniczny i telepraca 5.5. E-learning 5.6. Internet w logistyce 5.7. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
CZĘŚĆ II. PROCESY W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
Rozdział 6. Proces zarządzania strategicznego Marzena Wójcik-Augustyniak
6.1. Geneza i istota zarządzania strategicznego 6.2. Etapy procesu zarządzania strategicznego 6.3. Alianse strategiczne 6.4. Rola procesów fuzji i przejęć 6.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 7. Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie Ewa Multan
7.1. Proces planowania w przedsiębiorstwie 7.2. Rodzaje planów i procedura przygotowania planów 7.3. Klasyfikacje decyzji w procesie zarządzania 7.4. Cykl podejmowania decyzji 7.5. Tworzenie i ocena biznesplanów 7.6. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 8. Organizowanie i budowanie struktur organizacyjnych Mariusz Cielemęcki
8.1. Istota i miejsce struktur organizacyjnych w strukturach działalności gospodarczej 8.2. Elementy składowe struktury organizacyjnej 8.3. Funkcje struktury organizacyjnej 8.4. Klasyfikacja struktur organizacyjnych 8.5. Kierunki zmian struktur organizacyjnych 8.6. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 9. Motywowanie pracowników w przedsiębiorstwie Edyta Bombiak
9.1. Istota i znaczenie motywowania we współczesnych organizacjach 9.2. System motywowania i jego instrumenty 9.3. Zasady skutecznego motywowania 9.4. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 10. Kontrolowanie procesów pracy Aneta Wysokińska-Senkus, Monika Chyłek
10.1. Definicja i rodzaje kontroli w organizacji 10.2. Zakres, funkcje i zadania kontroli w organizacji 10.3. Procedura kontrolna 10.4. Controlling i jego znaczenie w organizacji 10.5. Audyt w organizacji 10.6. Definicja i rodzaje benchmarkingu 10.7. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 11. Proces komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem Wioletta Wereda
11.1. Pojęcie skutecznej komunikacji 11.2. Rodzaje komunikacji w procesie zarządzania 11.3. Komunikacja niewerbalna (tzw. mowa ciała, czyli silent language) 11.4. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 12. Proces negocjacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem Bogusława Stańczewska
12.1. Podział negocjacji ze względu na przedmiot rozmów 12.2. Negocjacje indywidualne 12.3. Zespół negocjacyjny 12.4. Przebieg procesu negocjacyjnego 12.5. Negocjowanie jako element potencjału organizacji 12.6. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 13. Zarządzanie procesem zmian Monika Jasińska
13.1. Formy i rodzaje zmian w organizacji 13.2. Źródła zmian w organizacjach 13.3. Wprowadzanie zmian w organizacji 13.4. Brak akceptacji pracowników wobec przeprowadzanych zmian 13.5. Sposoby zmniejszania oporu wobec zmian 13.6. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
CZĘŚĆ III. SYSTEMY ZARZĄDZANIA W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Rozdział 14. Zarządzanie produkcją Robert Rudziński
14.1. Zarządzanie systemami produkcyjnymi w przedsiębiorstwach 14.2. Organizacja procesu produkcyjnego 14.3. Otoczenie systemu produkcyjnego 14.4. Metody, techniki oraz systemy planowania i sterowania produkcją 14.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 15. Zarządzanie jakością Janusz Toruński, Aneta Wysokińska-Senkus
15.1. Systemy zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 15.2. Dobra Praktyka Produkcyjna 15.3. System Analizy Zagrożeń i Kontroli Punktów Krytycznych 15.4. Kompleksowe zarządzanie jakością 15.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 16. Zarządzanie kulturą organizacji Krystyna Kubik 16.1. Identyfikacja kultury 16.2. Funkcje kultury 16.3. Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością 16.4. Typologia kultur 16.5. Czynniki wpływające na kształtowanie kultury w organizacji 16.6. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 17. Zarządzanie innowacjami Jakub J. Brdulak
17.1. Pojęcie innowacji 17.2. Powody wdrażania innowacji oraz kategorie nowych produktów 17.3. Fazowy proces innowacji produktu 17.4. Czynniki decydujące o powodzeniu wprowadzania nowego produktu 17.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 18. Zarządzanie projektami Tomasz Stefaniuk
18.1. Istota projektu i zarządzania projektem 18.2. Rozpoczęcie projektu 18.3. Szczegółowe planowanie realizacji projektu 18.4. Realizacja i zakończenie projektu 18.5. Metodyki zarządzania projektami 18.6. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 19. Zarządzanie marketingowe Stefan Antczak
19.1. Wybrane pojęcia marketingu 19.2. Istota zarządzania marketingowego 19.3. Koncepcje działań marketingowych przedsiębiorstwa 19.4. Wybrane aspekty zarządzania marketingowego 19.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 20. Zarządzanie logistyką Stanisław Dworecki
20.1. Pojęcie i interpretacja logistyki 20.2. Zasady racjonalnego działania w logistyce 20.3. Łańcuch logistyczny 20.4. Magazynowanie dóbr 20.5. Logistyka dystrybucji 20.6. Logistyka zaopatrywania 20.7. Logistyka transportu 20.8. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
CZĘŚĆ IV. ZASOBY PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 21. Zarządzanie zasobami ludzkimi Jarosław S. Kardas
21.1. Cele, zadania oraz działania i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi 21.2. Planowanie zatrudnienia – doboru i odejścia pracowników 21.3. Ocena i wynagradzanie pracowników 21.4. Zastosowanie modeli oddziaływań motywacyjnych 21.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 22. Zarządzanie finansami Beata Domańska-Szaruga
22.1. Cele i uwarunkowania decyzji finansowych 22.2. Zmienna wartość pieniądza w czasie 22.3. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa 22.4. Pozyskiwanie kapitałów – finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej 22.5. Decyzje inwestycyjne w przedsiębiorstwie 22.6. Zarządzanie kapitałem obrotowym 22.7. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana Rozdział 23. Zarządzanie informacją Tomasz Stefaniuk
23.1. Istota informacji 23.2. Potrzeby informacyjne i procesy informacyjne 23.3. Technologie informacyjne 23.4. Ludzie w procesie zarządzania informacją 23.5. Bezpieczeństwo informacji 23.6. Wywiad gospodarczy 23.7. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Rozdział 24. Zarządzanie wiedzą Bogusz Mikuła
24.1. Geneza zarządzania wiedzą 24.2. Istota, cechy i typy wiedzy 24.3. Definicje, rola i funkcje zarządzania wiedzą 24.4. Płaszczyzny i poziomy zarządzania wiedzą 24.5. Istota i podstawowe zadania strategicznego zarządzania wiedzą 24.6. Przykładowe modele generowania wiedzy oraz podstawowe procesy z udziałem wiedzy 24.7. Bariery zarządzania wiedzą 24.8. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana Rozdział 25. Zarządzanie czasem Krystyna Kubik
25.1. Kategorie czasu i ich podział 25.2. Ekonomiczne wykorzystanie czasu 25.3. Pożeracze czasu oraz etapy zarządzania czasem 25.4. Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
Zakończenie
Bibliografia
Nota o autorach publikacji
|