Tytuł: | Zarządzanie wiedzą w administracji celnej | | Autor: | Konrad Raczkowski | | ISBN: | 978-83-7641-352-5 | | Ilość stron: | 354 | | Data wydania: | 02/2011 (wydanie 2) | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 65.00zł | |
Opisane w książce zarządzanie wiedzą w administracji celnej w systemie bezpieczeństwa ekonomiczno-społecznego, pokazuje inną percepcję zarządzania w sferze publicznej oraz bezpieczeństwa – związanego z turbulentnymi zagrożeniami globalnymi. Poszczególne administracje publiczne muszą bowiem umiejętnie definiować i sprawować funkcje ekonomiczne-społeczne, które z jednej strony będą stanowiły system bezpieczeństwa rozwiązań w zakresie służby publicznej, z drugiej przybliżą administrację do wzorców biznesowych – nie zapominając jednak, iż państwo nie jest spółką prawa handlowego.
Bezdyskusyjnym w tym względzie jest fakt, iż wiedza stanowi współcześnie najcenniejszą wartość niematerialną organizacji, jest przypisana do człowieka i przez niego może być wykorzystana. Z kolei prawidłowa konwersja wiedzy umożliwia materializację wiedzy, prowadząc do podniesienia ekonomicznej stopy zwrotu oraz zwiększenia przewagi konkurencyjnej w danym obszarze działania. Z tego względu w książce zaprezentowano pożądany model zarządzania wiedzą dla administracji celnej, który przy elastycznej modyfikacji może zostać wykorzystany w innym segmencie administracji publicznej czy organizacji biznesowej.
Monografia stanowi ważny wkład naukowy autora w problematykę zarządzania wiedzą. Może być wykorzystana zarówno przez przedstawicieli świata nauki, profesjonalnych menedżerów zainteresowanych nowoczesnymi paradygmatami zarządzania, przedstawicieli szeroko definiowanego handlu międzynarodowego zainteresowanymi inicjatywą Upoważnionego Operatora Ekonomicznego czy studentów wyższych uczelni poszerzających światopogląd poznawczy.
Rozdziały:
Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą w organizacji 1.1. Wiedza i jej znaczenie w rozwoju społeczeństw 1.2. Definicje i rodzaje wiedzy 1.3. Transformacja informacji w wiedzę 1.4. Informacje jawne i niejawne w kodyfikacji dostępu 1.5. Od wiedzy jednostkowej do wiedzy organizacyjnej 1.6. Wprowadzenie do heterogenicznego zarządzania wiedzą 1.6.1. Rozumienie zarządzania wiedzą 1.6.2. W kierunku zarządzania wiedzą 1.6.3. Narzędzia zarządzania wiedzą 1.6.4. Kryzysowe zarządzanie wiedzą w administracji celnej 1.7. Bariery w zarządzaniu wiedzą 1.8. Wnioski
Rozdział 2. Administracja celna w systemie bezpieczeństwa państwa 2.1. W kierunku dobrej administracji 2.2. Formowanie organizacyjne polskiej administracji celnej na przestrzeni lat 2.3. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w Służbie Celnej 2.4. Wartościowanie kompetencji zawodowych w teorii i w praktyce zarządzania administracją celną 2.5. Funkcje i zadania administracji celnej w XXI wieku 2.5.1. Monitoring informacji i kształtowanie polityki gospodarczej w strukturze towarowej wymiany handlowej 2.5.2. Procedury celne w zarządczej obsłudze zgłoszeń celnych 2.5.3. Realizacja dochodów budżetu państwa w świetle wpływów i wydatków budżetowych jednostek organizacyjnych administracji celnej 2.6. Wnioski
Rozdział 3. Zarządzanie wiedzą bezpieczeństwa ekonomiczno-społecznego 3.1. W poszukiwaniu koncepcji bezpieczeństwa XXI wieku 3.2. Bezpieczeństwo ekonomiczno-społeczne 3.3. Główne inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa w praktyce globalnych relacji handlowo-ekonomicznych 3.3.1. Partnerstwo branży handlowej i celnej przeciw terroryzmowi (C-TPAT) 3.3.2. Programy bezpieczeństwa kontenerów 3.3.3. Europejski Program Bezpieczeństwa Celnego (PBC) 3.4. Globalizacja, istota i mechanizmy wpływu w międzynarodowym porządku ekonomicznym gospodarki opartej na wiedzy 3.5. Główne organizacje międzynarodowe determinujące bezpieczeństwo handlowe 3.5.1. Światowa Organizacja Handlu 3.5.2. Światowa Organizacja Celna 3.5.3. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju 3.5.4. Organizacja Narodów Zjednoczonych i jej wybrane agendy 3.6. Regionalne ugrupowania handlowe – stymulatory bezpieczeństwa ekonomiczno-społecznego 3.6.1. Główne ugrupowania handlowe w dobie zjednoczonych rynków 3.6.2. Strefa wolnego handlu obu Ameryk – stan i perspektywy rozwoju 3.7. Wnioski
Rozdział 4. Informatyczne zastosowania w procedurach zarządzania wiedzą administracji celnej 4.1. Informatyczne przesłanki budowy społeczeństwa informacyjnego 4.2. Zarządzanie bezpieczeństwem systemów informatycznych 4.3. Systemy wspomagające zarządzanie wiedzą 4.4. Organizacyjna kultura informacyjna 4.5. Nowoczesne technologie informatyczne w administracji publicznej 4.6. Systemy informatyczne administracji celnej w perspektywie „e-customs” 4.7. Konsolidacja i centralizacja systemów podatkowych i celnych 4.8. Wyzwania i oczekiwania w zakresie systemu zarządzania dokumentami i prezentacji treści dla resortu finansów i klientów administracji podatkowo-celnej 4.9. Wnioski
Rozdział 5. System kontrolny administracji celnej w procesie zarządzania wiedzą 5.1. Pojęcia i istota kontroli 5.2. Instrumenty i typy kontroli w procesie zarządzania 5.3. System kontrolny administracji celnej 5.3.1. Obszary kontroli sprawowane przez administrację celną 5.3.2. Postępowania karno-skarbowe 5.3.3. Systemowe zarządzanie ryzykiem zewnętrznym w administracji celnej 5.4. Gospodarka nieformalna i jej znaczenie w obrotach towarowych 5.5. Kryminalistyczne aspekty łamania prawa 5.6. Wydziały zwalczania przestępczości w służbie kontroli handlu międzynarodowego i zarządzaniu wiedzą 5.7. Efektywność działania specjalistycznych formacji kontrolnych administracji celnej 5.8. Wnioski
Rozdział 6. Pożądany model zarządzania wiedzą w administracji celnej 6.1. Organizacja inteligentna jako przykład organizacji uczącej się i dzielącej się wiedzą 6.1.1. E-learning – nowa forma zdobywania wiedzy w organizacji inteligentnej 6.1.2. Zdalne platformy nauczania Światowej Organizacji Celnej 6.1.3. Nowoczesne standardy kształcenia kadr zarządzania programu PICARD 6.1.4. Szkoleniowy portal służb podatkowych i celnych – TACTIC 6.1.5. Atena – nowoczesny system e-learningowy w obszarze wiedzy polskiej administracji celnej 6.1.6. Nauka i wymiana doświadczeń w Programie Customs 2013 6.2. Wdrożenie systemu zarządzania wiedzą w administracji celnej 6.2.1. Analiza strategiczna potencjału organizacji SWOT 6.2.2. Szyta na miarę – zrównoważona karta wyników Kaplana i Nortona 6.2.3. Etapy wprowadzania systemu zarządzania wiedzą 6.2.4. Zarządzanie wiedzą w administracji celnej – ku przyszłości 6.2.5. Mapa ośrodków wiedzy administracji celnej 6.3. Wnioski
|