Tytuł: | Zarządzanie zasobami informacyjnymi w warunkach nowej gospodarki | | Autor: | Borowiecki Ryszard, Czekaj Janusz | | ISBN: | 978-83-7641-170-5 | | Ilość stron: | 386 | | Data wydania: | 2010 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 65.00zł | |
Publikacja jest jedną z wielu ważnych pozycji wydawniczych zaliczanych do oferty poszerzenia wiedzy o przemianach w działalności współczesnych przedsiębiorstw i tworzenia przewagi konkurencyjnej opartej na informacji.
Całość rozważań autorów zastała podzielona na trzy części tematyczne, ściśle ze sobą powiązane. Część pierwsza prezentuje metodologiczne wyzwania zarządzania zasobami informacyjnymi, druga ukazuje wybrane teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania informacją w procesie tworzenia przewagi konkurencyjnej, a część trzecia zawiera przegląd doświadczeń związanych z wykorzystaniem informacji w działalności przedsiębiorstw i instytucji.
Książka stanowi pozycję wydawniczą powstałą w Katedrze Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (UEK), przy współpracy z Katedrą Metod Organizacji i Zarządzania UEK i Katedrą Zarządzania Informacją Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz z wieloma innymi środowiskami akademickimi, instytucjami i przedsiębiorstwami.
Rozdziały:
Przedmowa
Część I. Metodologiczne wyzwania zarządzania zasobami informacyjnymi
Rozdział 1. Kierunki badań nad rozwojem systemów informacji menedżerskiej Adam Stabryła
Wstęp 1.1. Informacja menedżerska jako podmiot metodologii procesu zarządzania 1.2. Systemy informacji menedżerskiej (SIM) 1.3. Funkcje procesów informacyjnych 1.4. Założenia koncepcji projektowania systemów informacji menedżerskiej 1.5. Funkcjonowanie systemu informacji menedżerskiej w formule systemu zarządzania wiedzą (SZW) 1.6. Analiza funkcjonalna informacji menedżerskiej Zakończenie Bibliografia
Rozdział 2. Ekonomika informacji v. infonomika Janusz Czekaj, Marek Ćwiklicki, Hubert Obora
Wstęp 2.1. Ekonomika informacji 2.2. Infonomika 2.3. Infonomika a ekonomika informacji Zakończenie Bibliografia
Rozdział 3. Struktura przestrzeni informacyjnej w wirtualnym środowisku Leszek Kiełtyka, Robert Kucęba
Wstęp 3.1. Przestrzeń informacyjna i informatyczna 3.2. Ewolucja przestrzeni informacyjnej w wirtualnym środowisku Zakończenie Bibliografia
Rozdział 4. Komplementarne strategie rozwoju systemów informacyjnych przedsiębiorstw Leszek Kiełtyka, Waldemar Jędrzejczyk
Wstęp 4.1. Poziomy zaawansowania systemów informacyjnych 4.2. Ogólna strategia rozwoju systemu informacyjnego przedsiębiorstwa 4.3. Znaczenie strategii rozwoju systemu informacyjnego przedsiębiorstwa Zakończenie Bibliografia
Rozdział 5. Zintegrowany system zarządzania a przepływ informacji Piotr Bartkowiak, Dariusz Sobczyński, Błażej Płokarz
Wstęp 5.1. Informacja jako zasób przedsiębiorstwa 5.2. Utrudnienia w procesie przepływu informacji w przedsiębiorstwie 5.3. Normatywne ujęcie przepływu informacji 5.4. Proces decyzyjny wykorzystujący Zintegrowane Systemy Zarządzania 5.5. Znaczenie informacji w branży motoryzacyjnej w czasie kryzysu gospodarczego Zakończenie Bibliografia
Rozdział 6. Środowiskowe uwarunkowania zarządzania informacją w małych przedsiębiorstwach Zbigniew Olesiński
Wstęp 6.1. Charakterystyka przebadanych organizacji 6.2. Kształtowanie sieci relacji międzyorganizacyjnych 6.3. Wsparcie dla rozwoju współpracy Zakończenie Bibliografia
Rozdział 7. Zarządzanie wiedzą jako czynnik rozwoju współczesnej organizacji Barbara Siuta-Tokarska
Wstęp 7.1. Wybrane procesy i modele zarządzania wiedzą w organizacjach XXI wieku 7.2. Możliwości dyfuzji wiedzy pomiędzy organizacjami zagranicznymi i krajowymi w postaci bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w Polsce Zakończenie Bibliografia
Rozdział 8. Wybrane problemy pomiaru jakości informacji Hubert Obora
Wstęp 8.1. Niejednoznaczność pojęcia „informacja” 8.2. Zróżnicowanie ujęć jakości informacji 8.3. Podejścia do pomiaru jakości informacji Zakończenie Bibliografia
Rozdział 9. Adekwatność stosowania wskaźnika ROI w zarządzaniu elektronicznymi zasobami informacyjnymi organizacji Marek Ćwiklicki
Wstęp 9.1. O zarządzaniu elektronicznymi zasobami informacyjnymi organizacji 9.2. Interpretacja ROI dla projektów informatycznych 9.3. Krytyka stosowania ROI i sugestie zmiany w liczeniu Zakończenie Bibliografia
Część II. Informacja w procesie tworzenia przewagi konkurencyjnej
Rozdział 1. Informacja jako kluczowy zasób współczesnych organizacji Franciszek Mroczko, Maria Stańkowska Wstęp 1.1. Przesłanki definicyjne 1.2. Informacja w zarządzaniu 1.3. Informacja jako element wiedzy Zakończenie Bibliografia
Rozdział 2. Informacja jako podstawa kształtowania przewagi konkurencyjnej w sektorze ubezpieczeniowym Mieczysław Morawski, Wojciech Topczewski
Wstęp 2.1. Przewaga konkurencyjna w gospodarce opartej na wiedzy 2.2. Konkurencyjność w sektorze ubezpieczeniowym 2.3. Klient jako źródło informacji Zakończenie Bibliografia
Rozdział 3. Wykorzystanie informacji w tworzeniu przewagi konkurencyjnej towarzystw ubezpieczeniowych Iwona Gawron
Wstęp 3.1. Uwarunkowania działalności polskich towarzystw ubezpieczeniowych 3.2. Źródła i znaczenie informacji w funkcjonowaniu towarzystw ubezpieczeniowych 3.3. Nabywcy polis ubezpieczeniowych źródłem przewagi konkurencyjnej Zakończenie Bibliografia
Rozdział 4. Kulturowe uwarunkowania konkurencyjności opartej na informacji Leszek Panasiewicz
Wstęp 4.1. Informacja i zasoby pochodne 4.2. Informacja - wiedza 4.3. Informacja - organizacyjne uczenie się 4.4. Informacja - ucząca się organizacja Zakończenie Bibliografia
Rozdział 5. Due diligence jako źródło kluczowych informacji w transakcjach fuzji i przejęć Andrzej Zyguła
Wstęp 5.1. Istota analizy due diligence oraz jej miejsce w transakcjach fuzji i przejęć 5.2. Główne obszary informacji w analizie due diligence 5.3. Uczestnicy zaangażowani w badania due diligence Zakończenie Bibliografia
Rozdział 6. Sieci informacyjne dla przedsiębiorczości – czynnik przewagi konkurencyjnej opartej na informacji Zofia Gródek
Wstęp 6.1. Informacje a konkurencyjność przedsiębiorstw 6.2. Krajowy System Usług Zakończenie Bibliografia
Rozdział 7. Źródła informacji oraz problem wyboru partnera porównań w benchmarkingu personalnym Anna Balcerek
Wstęp 7.1. Wybór partnera porównań i źródeł informacji w benchmarkingu personalnym 7.2. Internetowe źródła informacji w benchmarkingu personalnym 7.3. Źródła danych do pomiaru porównawczego Zakończenie Bibliografia
Rozdział 8. Dyrektywa o „informowaniu i komunikowaniu pracowników”. Uwarunkowania prawne a praktyka realizacji fuzji i przejęć Anna Stankiewicz-Mróz, Elżbieta Jędrych
Wstęp 8.1. Uregulowania prawne 8.2. Fuzje i akwizycje jako przykład „zmiany narzuconej” 8.3. Proces informowania o zmianach w świetle wyników badań Zakończenie Bibliografia
Część III. Wykorzystanie informacji w działalności przedsiębiorstw i instytucji administracyjnych
Rozdział 1. Informacyjny wymiar procesu decyzyjnego organizacji gospodarczej Magdalena Miklus
Wstęp 1.1. Podejmowanie decyzji 1.2. Informacja i jej źródła Zakończenie Bibliografia
Rozdział 2. Rachunkowość a zarządzanie informacją w organizacji gospodarczej Mirosława Kwiecień
Wstęp 2.1. Polityka rachunkowości a zarządzanie informacją 2.2. Przedmiotowy i podmiotowy zakres wykorzystania sprawozdań finansowych Zakończenie Bibliografia
Rozdział 3. Zarządzanie informacjami i wiedzą a rachunkowość Beata Iwasieczko
Wstęp 3.1. Rola informacji i zarządzania informacjami w organizacji gospodarczej 3.2. Wykorzystanie systemów informacyjnych organizacji gospodarczych w zarządzaniu wiedzą 3.3. Systemy informacyjne a rachunkowość Zakończenie Bibliografia
Rozdział 4. Rola informacji w controllingu Stanisław Marciniak
Wstęp 4.1. Zasady controllingu a rola informacji 4.2. Zabezpieczenie informacyjne systemu controllingu 4.3. Cechy i źródła informacji w controllingu 4.4. Kierunki udoskonalania systemu informacji w controllingu Zakończenie Bibliografia
Rozdział 5. Budżetowanie w firmie handlowej w procesie budowy organizacji opartej na informacji zarządczej Janusz Nesterak, Grzegorz Depa
Wstęp 5.1. Ogólna charakterystyka firmy farmaceutycznej Alfa SA 5.2. Ośrodki odpowiedzialności w ALFA SA i ich miejsce w procesie budżetowania 5.3. System ewidencji zdarzeń gospodarczych w ALFA SA dla potrzeb controllingu 5.4. Proces budżetowania jako narzędzie wyznaczania zadań w spółce Alfa SA Zakończenie Bibliografia
Rozdział 6. Rola systemu informacyjnego instytucji wdrażających środki pomocowe UE dla przedsiębiorstw regionu łódzkiego Agnieszka Pietras, Maciej Szczepańczyk
Wstęp 6.1. Cechy systemu informacyjnego 6.2. System organizacyjny funduszy europejskich 6.3. Metodyka badań i charakterystyka instytucji pośredniczących w pozyskiwaniu funduszy UE dla przedsiębiorców regionu łódzkiego 6.4. Wyniki badań (case study) Zakończenie Bibliografia
Rozdział 7. Wpływ informacji na efektywność zarządzania Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej SA w Jarosławiu Stanisław Gemra
Wstęp 7.1. Charakterystyka usług Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej SA w Jarosławiu 7.2. Rola informacji w analizie przychodów, kosztów i wyniku finansowego 7.3. Plan restrukturyzacyjny Spółki na lata 2009-2011 7.4. Zakres przedsięwzięć związanych ze świadczonymi usługami 7.5. Opis przedsięwzięć w obszarze działalności marketingowej Zakończenie Bibliografia
Rozdział 8. Potrzeby informacyjne a rachunkowość małych i średnich przedsiębiorstw Elżbieta Wysłocka
Wstęp 8.1. Oczekiwania odbiorców informacji na temat MSP 8.2. Podatkowa księga przychodów i rozchodów w zarządzaniu MSP 8.3. Księgi rachunkowe według MSSF czy ustawy o rachunkowości? Zakończenie Bibliografia Rozdział 9. Pozyskiwanie informacji w fazie realizacji projektów budowlanych Eryk Głodziński
Wstęp 9.1. Zakres informacji a fazy zarządzania projektem 9.2. Obligatoryjność i fakultatywność pozyskiwania informacji 9.3. Źródła informacji w projektach budowlanych 9.4. Dylematy zarządzania informacją wpływające na proces pozyskiwania informacji Zakończenie Bibliografia
Rozdział 10. Zarządzanie przepływem informacji w przedsiębiorstwie na przykładzie systemu DDM Ilona Penc-Pietrzak
Wstęp 10.1. Struktura i zadania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa 10.2. Usprawnienie przepływu informacji i obiegu dokumentów 10.3. System DDM9000® jako przykład systemu zarządzania przepływem informacji 10.4. Korzyści z wdrożenia systemu zarządzania przepływem informacji Zakończenie Bibliografia
Rozdział 11. Internet w działalności informacyjnej i komunikacyjnej przedsiębiorstw Ewa Paszta
Wstęp 11.1. Obszary zastosowania Internetu w przedsiębiorstwach 11.2. Internet w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej przedsiębiorstw 11.3. Wady i zalety wykorzystywania Internetu w działalności przedsiębiorstwa Zakończenie Bibliografia
Rozdział 12. Jakość obsługi klientów biur podróży w Internecie Rafał Marek
Wstęp 12.1. Jakość w procesie tworzenia produktu reklamowego 12.2. Badanie jakości obsługi klientów przez biura podróży w Internecie Zakończenie Bibliografia
Uwagi końcowe
Literatura uzupełniająca
|