Przedstawiono syntetyczne ujęcie zagadnień dotyczących silników wysokoprężnych zasilanych mieszaninami oleju napędowego z eterem etylo-tert-butylowym w ustalonych warunkach pracy. Obszernie omówiono właściwości paliw z dodatkiem tlenu do silników wysokoprężnych. Scharakteryzowano metodykę badań. Podano podstawy tworzenia mieszanki palnej, procesu wtrysku i spalania paliwa oraz wskaźniki efektywności pracy silnika.
Zaprezentowano także zagadnienia z zakresu emisji limitowanych składników spalin. Oceniono wpływ eteru etylo-tert-butylowego w mieszaninie z olejem napędowym na proces tarcia i korozji oraz zwrócono uwagę na zagadnienia stuku silnika i jego hałasu. Analizie statystycznej poddano zjawiska niepowtarzalności parametrów maksymalnych ciśnień wtrysku i spalania.
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla kadry naukowej i studentów wyższych uczelni technicznych, a także pracowników instytutów badawczo-rozwojowych. Będzie również przydatna dla osób zainteresowanych problematyką zastosowań paliw alternatywnych do zasilania silników wysokoprężnych.
Rozdziały:
1. Wprowadzenie
2. Charakterystyka wybranych paliw stosowanych do zasilania silników o zapłonie samoczynnym 2.1. Oleje roślinne i ich estry 2.1.1. Historia zastosowania olejów roślinnych do zasilania silników 2.1.2. Właściwości olejów roślinnych i ich estrów 2.2. Właściwości fizykochemiczne oleju napędowego (ON) 2.3. Syntetyczny olej napędowy 2.4. Mieszaniny etanolu z olejem napędowym (E-diesel) oraz charakterystyki wybranych alkoholi 2.4.1. Alkohol metylowy 2.4.2. Etanol 2.4.3. Propanol 2.4.4. Alkohol butylowy 2.4.5. Alkohol pentylowy i etoksyetylowy 2.5. Etery jako paliwa silnikowe 2.5.1. Eter dietylowy (DEE) 2.5.2. Eter dimetylowy (DMĘ) 2.5.3. Eter metylo-terNbutylowy (EMTB) 2.5.4. Eter etylo-tert-butylowy (EETB) 2.5.5. Właściwości fizykochemiczne innych eterów 2.6. Właściwości fizykochemiczne mieszanin oleju napędowego i eteru etylo-tert-butylowego 2.6.1. Lepkość kinematyczna 2.6.2. Gęstość 2.6.3. Wartość opałowa 2.6.4. Smarność 2.6.5. Liczba cetanowa 2.6.6. Oddziaływanie korozyjne 2.6.7. Napięcie powierzchniowe 2.6.8. Mieszalność oleju napędowego z EETB 2.7. Kompatybilność różnych paliw z materiałami uszczelnień układu paliwowego 2.8. Oddziaływanie EETB i EMTB na środowisko naturalne 3. Metodyka badań silnikowych i opis wykorzystanych urządzeń pomiarowych 3.1. Zakres badań silnikowych 3.2. Konfiguracja systemu pomiarowego parametrów szybkozmiennych procesów tłoczenia, wtrysku i spalania 3.3. Parametry techniczne i regulacyjne badanych silników 3.3.1. Silnik AD3.152 3.3.2. Silnik ADCR Andoria 3.4. Definicje i oznaczenia analizowanych parametrów roboczych silnika
4. Wybrane zagadnienia z zakresu tworzenia mieszanki palnej 4.1. Prędkość początkowa strumienia wtryskiwanego paliwa 4.2. Określenie prędkości krytycznych rozpadu wtórnego kropel paliwa 4.3. Krytyczna średnica kropel paliwa 4.4. Mikrostruktura strugi paliwa 4.5. Kąt wierzchołkowy strugi wtryskiwanego paliwa
5. Ocena wybranych parametrów roboczych silnika 5.1. Parametry procesu wtrysku paliwa 5.2. Parametry procesu spalania 5.3. Efektywność pracy silnika
6. Aspekty ekologiczne pracy silników wysokoprężnych 6.1. Analiza składników spalin silnika AD3.152 zasilanego mieszaninami oleju napędowego i eteru etylo-tert-butylowego 6.1.1. Niespalone węglowodory 6.1.2. Emisja tlenku i dwutlenku węgla 6.1.3. Zadymienie spalin 6.1.4. Emisja tlenków azotu 6.2. Wpływ dodatków tlenowych do oleju napędowego na emisję cząstek stałych z silnika ADCR
7. Zagadnienia niepowtarzalności procesów roboczych silnika 8. Emisja hałasu i stuk silnika o zapłonie samoczynnym 8.1. Badania emisji hałasu z silnika AD3.152 8.1.1. Charakterystyka analizatora dźwięku Sound lnvestigator 2260 oraz zastosowanej techniki pomiarowej 8.1.2. Wpływ EETB na emisję hałasu z silnika AD3.152 8.2. Analiza falkowa w ocenie zjawiska stuku silnika 8.2.1. Zastosowane narzędzia analizy matematycznej 8.2.2. Stuk silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego mieszaninami oleju napędowego z eterem etylo-/ert-butylowym
|