Poznaj BPMN. Zobacz na przykładach, jak modelować w procesach biznesowych:
- Aktywności
- Zdarzenia
- Przepływy
- Bramki
- Obiekty
- Uczestników
- Podprocesy, transakcje i kompensacje
- Kolaboracje
- Choreografie
- Konwersacje
Pełne zrozumienie w biznesie
BPMN to standard opracowany przez organizację Object Management Group (OMG). Jego pełna nazwa brzmi "Business Process Model and Notation". Podstawowym celem standardu jest dostarczenie takiej notacji do opisywania procesów biznesowych, która będzie czytelna i zrozumiała tak dla biznesowych "użytkowników", którzy procesy monitorują i zarządzają nimi, jak i dla analityków przeprowadzających biznesową analizę oraz programistów odpowiedzialnych za techniczną implementację procesów.
BPMN powstał z bezsilności — z braku języka wspólnego dla analityków biznesowych, "zwykłych" uczestników biznesu i programistów. O ile bowiem informatycy mieli swój standard opisywania procesów biznesowych, o tyle ludzie w firmie, którzy mieli korzystać z ich pracy, często nie byli w stanie użyć przygotowanych dla nich modeli analitycznych. Standard BPMN przyjęto w roku 2004. Od tego momentu przestało być istotne, za pomocą jakiego narzędzia tworzone są modele procesów. W centrum uwagi znalazło się tworzenie opisu zrozumiałego dla wszystkich uczestników. Ułatwia on pracę nad procesami zachodzącymi wewnątrz firmy, otwiera także szerzej możliwości współdziałania między podmiotami obecnymi na rynku.
Spis treści:
1. Wprowadzenie do BPMN (9)
- 1.1. Proces i model procesu (9)
- 1.2. Dlaczego notacja BPMN? (10)
- 1.3. Poziomy modelowania (12)
2. Szybki start - elementarz (15)
- 2.1. Pierwszy krok (15)
- 2.2. Pule i tory (16)
3. Bramki - dzielenie i łączenie procesów (19)
- 3.1. Bramki w BPMN (20)
- 3.2. Bramka wykluczająca (23)
- 3.3. Bramka niewykluczająca (24)
- 3.4. Bramka równoległa (27)
- 3.5. Bramka złożona (29)
- 3.6. Bramka oparta na zdarzeniach (32)
4. Dzielenie i łączenie bez bramek (35)
- 4.1. Rozgałęzienia bez bramek (35)
- 4.2. Złączenia bez bramek (37)
- 4.3. Kiedy pomijać bramki? (38)
5. Przepływy (41)
- 5.1. Przepływ sekwencji (43)
- 5.2. Przepływ komunikatu (50)
- 5.3. Asocjacje (51)
6. Obiekty danych (55)
- 6.1. Modelowanie obiektów i magazynów danych (56)
- 6.2. Przepływ obiektów w procesach (57)
- 6.3. Wejścia i wyjścia danych (59)
- 6.4. Kolekcje danych (61)
7. Kolaboracje i konwersacje (65)
- 7.1. Modelowanie kolaboracji (65)
- 7.2. Procesy prywatne i publiczne (68)
- 7.3. Wieloinstancyjni uczestnicy procesów biznesowych (71)
- 7.4. Konwersacje (73)
8. Zdarzenia (77)
- 8.1. Typy zdarzeń (78)
- 8.2. Jak to wszystko opanować? (96)
9. Czynności i podprocesy (99)
- 9.1. Zadania (101)
- 9.2. Podprocesy (110)
- 9.3. Pętle, czynności wieloinstancyjne i kompensacje (119)
- 9.4. Czynność wywołania (call activity) (121)
10. Choreografie (123)
- 10.1. Zadanie choreografii (124)
- 10.2. Choreografia złożona (127)
- 10.3. Kolaboracje, procesy i choreografie (131)
- 10.4. Kiedy używać diagramów choreografii? (131)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 27,69zł
|