Poznaj najskuteczniejsze metody zarządzania projektami
- Dowiedz się, na czym polega project management
- Opanuj zwinne metodyki zarządzania projektami
- Naucz się zarządzać wymaganiami, zmianami, budżetem i ryzykiem
- Sięgnij po najlepsze narzędzia wspomagające pracę PM-a
Zarządzanie projektami to rozległa i skomplikowana dziedzina wiedzy. Dobry kierownik projektu powinien być osobą kompetentną, komunikatywną, zdyscyplinowaną, wszechstronną i doświadczoną, łączącą zdolności techniczne z marketingowymi, a nawet psychologicznymi. Dobry PM to zdolny dyrygent, pod którego kierunkiem zespół deweloperski sprawnie osiąga wyznaczone cele i szybko realizuje powierzone mu zadania - gra bez fałszu, niczym świetnie zestrojona orkiestra.
W ostatnich latach metodyki zwinne przebojem wkroczyły do firm informatycznych. Rewolucyjnie zmieniły sposób wytwarzania oprogramowania, przenosząc akcent z planowania i budżetowania na dostarczanie wartości biznesowej oraz zaspokajanie biznesowych potrzeb klienta. Rewolucja ta sprawiła, że deweloperzy nie są już postrzegani wyłącznie w kategorii kosztów, zespołom oddaje się więcej inicjatywy, a efekty ich pracy można znacznie szybciej skonfrontować z oczekiwaniami.
Nie każdy łatwo odnajduje się w tej nowej rzeczywistości. Pomoże w tym praktyczny poradnik napisany przez doświadczonego kierownika projektów. Krótko, zwięźle i rzeczowo, bez nudnej teorii, krok po kroku wprowadzi Cię we współczesny świat zarządzania projektami i pokaże, jak radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Jeśli chcesz zacząć przygodę z project managementem, chcesz odświeżyć swoją wiedzę lub wzbogacić ją o znajomość metodyk Agile, jesteś na właściwym tropie!
- Koncepcje zarządzania projektami
- Właściwe uruchamianie projektu
- Zarządzanie zespołem i komunikacja
- Planowanie i tworzenie harmonogramów
- Zbieranie wymagań użytkownika
- Realizacja i metody kontroli prac
- Zarządzanie ryzykiem i zmianami
- Zarządzanie jakością i budżetem
- Dokumentacja projektowa i raportowanie
- Profesjonalne kończenie projektu
- Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania
- Darmowe oprogramowanie do zarządzania projektami
Zostań takim kierownikiem projektu, z jakim zawsze chciałeś pracować!
Rozdziały:
Wstęp
Część I
Niezbędnik kierownika projektu
Rozdział 1.
Pojęcia podstawowe
- Czym jest, a czym NIE JEST projekt?
- Realia organizacyjne
- W stronę organizacji zorientowanej projektowo
- Portfele i programy
- Ewolucja project managementu
- Cykl życia projektu
- Zróbmy to po swojemu
- Narzędzia
- Niełatwa ocena sukcesu projektu
- Triada projektowa
- Zgubne dziedzictwo błędów planowania
- Był sukces czy nie?
- Zarządzanie i zespół
- Zastosowanie zarządzania projektami
- Pytania kontrolne
Rozdział 2.
Uruchamianie projektu
- Proste trudnego początki
- Karta projektu
- Jak dobrze zainicjować projekt?
- Plan projektu: budowa i utrzymanie
- Zakres prac
- Uczestnicy projektu
- Struktury pozaprojektowe
- Procedury
- Szkolenia
- Infrastruktura
- Harmonogram prac
- Budżet
- Plan projektu zmienia się w czasie!
- Pytania kontrolne
Rozdział 3.
Zespół mitów i zalet
- Praktyki budowania zespołów projektowych
- Pozyskiwanie zasobów osobowych
- Organizacje zorientowane projektowo lub stosujące Agile
- Organizacje funkcyjne lub gotowe na zarządzanie macierzowe
- Podsumowanie
- Razem czy osobno?
- Utrzymanie zespołu
- Budowa zgranego zespołu
- Trudna sztuka motywacji
- Budowanie autorytetu kierownika
- Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie
- Klasyfikacja dr. Belbina
- Typologia MTR-i
- Ludzie są różni, czyli model typów osobowości Myers-Briggs
- Pojęcia podstawowe
- Typy Myers-Briggs w pigułce
- Role i typy osobowości konkluzja
- Zarządzanie konfliktami
- Pytania kontrolne
Rozdział 4.
Od WBS do harmonogramu
- Dualizm projektowy
- Struktura podziału prac (WBS)
- Tworzenie WBS
- Rola WBS w kontroli zakresu projektu
- Pytania kontrolne
Rozdział 5.
Zarządzanie zmianami
- Proces zarządzania zmianami
- Role w procesie zarządzania zmianami
- Wpływ zmian na tzw. wydania produktu
- Pytania kontrolne (bardzo trudne!)
Rozdział 6.
Sztuka zarządzania wymaganiami użytkownika
- Użytkownicy i udziałowcy
- Niezrozumienie wymagań użytkownika
- Środowisko upolitycznione
- Niestabilne wymagania użytkownika
- Mapa polityczna projektu
- Specyfika wymagań informatycznych
- Typologia wymagań informatycznych
- Jakość wymagań
- Skuteczne zbieranie wymagań
- Standardy i specyfikacje branżowe jako źródło wymagań
- Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymagań
- Praca z klientem
- Wizualizacja wymagań
- Mapa myśli (ang. mind mapping)
- Diagramy podobieństwa
- Prototypowanie
- Modelowanie biznesowe
- Praca z przyszłymi użytkownikami
- Wzorce WBS i rejestry produktów
- Joint Application Design
- Pytania kontrolne
Rozdział 7.
Zarządzanie ryzykiem
- Pojęcia podstawowe
- Odkrywanie ryzyk projektowych
- Rodzaje ryzyka
- Podział według pochodzenia
- Podział według natury ryzyka
- Materializacja ryzyka i jego wpływ na projekt
- Szablon dokumentowania ryzyka
- Mapa ryzyka
- Pytania kontrolne
Rozdział 8.
Harmonogram doskonały, czyli jak planować, aby się udało
- Planowanie kontra chaos
- Zależności pomiędzy zadaniami
- Związek zakończ rozpocznij (ang. Finish-Start)
- Związek zakończ zakończ (ang. Finish-Finish)
- Relacja rozpocznij rozpocznij (ang. Start-Start)
- Relacja rozpocznij zakończ (ang. Start-Finish)
- Wprowadzanie opóźnień lub przyspieszeń zadań
- Ścieżka krytyczna
- Szacowanie pracochłonności i kosztów prac
- Przypisywanie zasobów zadaniom
- Planowanie zadań w trybie effort-driven
- Zadanie typu Fixed Units (stała liczba jednostek)
- Zadanie typu Fixed Duration (ustalona długość zadania)
- Zadanie typu Fixed Work (umówiona praca)
- Planowanie zadań z wyłączonym trybem effort-driven
- Sztuka wymyślania i układania zadań
- Optymalizacja obciążenia zasobów projektowych
- Przekazywanie zadań członkom zespołu
- Kompresja harmonogramu
- Pytania kontrolne
Rozdział 9.
Zarządzanie budżetem w projekcie informatycznym
- Opłacalność projektu w kontekście organizacji
- Elementy analizy budżetowej w projekcie
- Koszty własne w projekcie
- Koszty zewnętrzne w projekcie
- Planowanie wykorzystania zasobów
- Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy?
- Pytania kontrolne
Rozdział 10.
Śledzenie postępów i metoda Earned Value
- Pojęcie wersji bazowej harmonogramu
- Rejestrowanie danych o postępie prac
- Uproszczone odznaczanie realizacji zadań
- Pełna rejestracja stanu realizacji prac
- Metoda wartości wypracowanej (Earned Value)
- BAC budżet
- BCWS planowany koszt planowanej pracy
- BCWP planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value)
- ACWP rzeczywisty koszt wykonanej pracy
- EAC przewidywany budżet całkowity
- Wskaźniki wydajności i realizacji
- Earned Value na przykładach
- Porównanie metody klasycznej z Earned Value
- Praca z harmonogramem
- Symulowanie postępu prac
- Pytania kontrolne
Rozdział 11.
Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej
- Raportowanie stanu projektu
- Dziennik projektu
- Zespół projektowy
- Produkty
- Środowisko sprzętowe i programowe
- Nota wydania (ang. Release notes)
- Baza wiedzy
- Lista ryzyk projektowych
- Sprawy bieżące, problemy
- Zdarzenia projektowe
- Historia zmian w wymaganiach
- Dokumentowanie spotkań
- Pytania kontrolne
Rozdział 12.
Skuteczna komunikacja
- Sztuka sprawnej komunikacji
- Komunikacja elektroniczna
- Poufność i ochrona informacji projektowej
- Wymiana informacji w projektach
- Spotkania, czyli jak się nie zagadać na śmierć
- Pytania kontrolne
Rozdział 13.
Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym
- Normy ISO serii 9001
- Model CMM
- Testowanie oprogramowania
- Ogólne rodzaje testów
- Testy niefunkcjonalne
- Testy z zakresu bezpieczeństwa
- Organizacja metod testowania
- Ciągła integracja i kontrola konfiguracji
- Pytania kontrolne
Rozdział 14.
Dostawa i zamknięcie projektu
- Dostawa produktu
- Strategie wdrażania złożonych systemów informatycznych
- Szkolenia użytkowników
- Zamknięcie prac w projekcie
- Gwarancja i konserwacja
- Pytania kontrolne
Rozdział 15.
Podwykonawstwo i używanie darmowego oprogramowania
- Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarzać
- Proces nabywania usług lub towarów
- Modele OEM i ODM
- Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement)
- Jak się odnaleźć w gąszczu open source
- Prawa własności intelektualnej
- Klasyfikacja licencji FOSS
- Pytania kontrolne
Rozdział 16.
Certyfikacja project management
- Certyfikacje PMI
- PMBOK (Project Management Body of Knowledge)
- PMP (Project Management Professional)
- PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner)
- Metodyka i certyfikacja PRINCE2
- Szkolenia i certyfikacja PRINCE2
- PRINCE2 Foundation
- PRINCE2 Practitioner
- PRINCE2 Agile Foundation
- PRINCE2 Agile Practitioner
- AgilePM (Agile Project Management)
- AgilePM Foundation
- AgilePM Practitioner
- Pytania kontrolne
Część II
Zwinne rewolucje i praktyki PM
Rozdział 17.
W kierunku zwinnych metod wytwórczych
- Proces ex machina, czyli próby uporządkowania rzeczywistości
- Radosna twórczość
- Normy i standardy
- Nowoczesne praktyki zarządzania
- A może zróbmy to inaczej?
- Crystal Clear
- Programowanie ekstremalne (XP)
- Feature-Driven Development (FDD)
- Pytania kontrolne
Rozdział 18.
Usprawnić produkcję!
- Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat
- Lean Software Development
- Odwzorowanie pojęć Lean Manufacturing
- Zasady Lean czy zasady Agile?
- Praktyczne zasady Lean Software Development
- Eliminuj straty
- Kładź nacisk na wiedzę
- Podejmuj (niektóre) decyzje tak późno, jak to możliwe
- Dostarczaj jak najszybciej
- Wzmocnij decyzyjnie zespół
- Wbuduj integralność
- Patrz na całość
- Cykl Deminga (PDCA)
Rozdział 19.
Kanban, czyli zrozumieć i ujarzmić flow
- Kanban w systemach produkcji klasycznej
- Tablice Kanban
- Struktura tablicy Kanban
- Limity WIP
- Kanban w Agile
Rozdział 20.
Od iteracji do Agile
- Zaplanujmy lepsze jutro!
- (Nieco) lepszy rodzaj planowania
- 35 lat minęło jak jeden dzień
- Złożone systemy adaptacyjne
- Manifest Agile, czyli przykazania ogólne
- Zasady Agile, czyli katechizm na co dzień
- Rodzina metodyk Agile
Rozdział 21.
Agile w wydaniu DSDM
- Geneza DSDM
- Cykl życia projektu w DSDM
- Zespół i role w DSDM
- MoSCoW, czyli zarządzanie priorytetami
- Demonstracja wykonanej pracy
- Komunikacja
- Umiejętności miękkie
- Nienadużywanie komunikacji elektronicznej
- Praktyka wymiany informacji
- Tablica projektu (ang. team board)
- Codzienne spotkania stand-up
- Sztuka definiowania wymagań
- Rola Kierownika Projektu w DSDM
- Planowanie i śledzenie postępu
- Podsumowanie
Rozdział 22.
Scrum w pigułce
- Zasady gry Scrum
- Flow sterowany wymaganiami
- Organizacja pracy
- Spotkania w Scrumie
- Planowanie sprintu
- Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum
- Backlog grooming
- Przegląd sprintu
- Retrospekcja sprintu
- Postęp prac w Scrumie
Rozdział 23.
Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi
- Triada projektowa raz jeszcze
- Według planu czy na luzie?
- Dokumentacja i zarządzanie wiedzą
- Metody szacowania Agile
- Planning Poker
Rozdział 24.
Jak raportować postęp projektu zwinnego?
- Kanban w Agile
- Rejestr Sprintu
- Wykresy spalania
- Kumulacyjny diagram przepływu
- Earned Value w Agile
Rozdział 25.
Wdrażanie Agile
- Pierwsze koty za płoty
- Wymagania użytkownika
- Historyjki użytkownika, czyli eliminacja rzeczy zbędnych
- Mapowanie historyjek użytkownika, czyli punkt widzenia użytkownika
- Użycie WBS w metodach zwinnych?
- Jaki Agile?
- SAFe, czyli skalowalny Agile
- Large-scale Scrum (LeSS)
- Disciplined Agile Delivery (DAD)
- Nexus
- Pytania kontrolne
Część III
Darmowe oprogramowanie do zarządzania projektami
Rozdział 26.
Przegląd darmowego oprogramowania do zarządzania projektami
- Projekty pominięte w książce
- dotproject
- Maven
- Odoo
- Planner
- RT: Request Tracker
- Trac
- Wekan
- ZenTao
Rozdział 27.
GanttProject, czyli proste harmonogramowanie
- Rozpoczynamy nowy projekt
- WBS
- Szybkie wprowadzanie parametrów zadań
- Praca przy użyciu myszy
- Zależności i inne atrybuty zadań
- Zaawansowane atrybuty zadań
- Zasoby
- Wygląd wykresu
- Analiza projektu
- Zaawansowane opcje programu
Rozdział 28.
ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project
- Rozpoczynamy nowy projekt
- WBS
- Tworzenie i edycja parametrów zadań
- Zależności i inne atrybuty zadań
- Zasoby
- Wygląd wykresu
- Widoki
- Kalendarze niestandardowe
- Analiza i raportowanie projektu
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
Skorowidz