Tytuł: | Etyka dziennikarska | | Autor: | Jan Pleszczyński | | ISBN: | 978-83-7251-776-0 | | Ilość stron: | 264 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 45.00zł | |
Książka podejmuje szczególnie istotną w ostatnim okresie problematykę etyki dziennikarskiej. Dzięki temu zapełnia wyraźnie odczuwaną lukę, ponieważ do tej pory nie było na rynku podręcznika poświęconego temu zagadnieniu. Etyka dziennikarska jest tu przedstawiona problemowo, w szerokiej lozocznej perspektywie. Autor – dziennikarz i nauczyciel akademicki – wyraźnie skłania się ku etyce cnót, przypisując mniejsze znaczenie dziennikarskiej etyce normatywnej. Ta pionierska na polskim rynku wydawniczym praca powinna być interesującą lekturą nie tylko dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, ale również dla dziennikarzy, którzy swój zawód traktują jako misję, a nie tylko jako źródło utrzymania.
Jeśli media stały się czwartą – o ile nie pierwszą władzą społeczną – to ich odpowiedzialność nie może być mniejsza niż władz pozostałych. Tymczasem wśród dziennikarzy dominuje postawa „Wolnoć Tomku w swoim domku”, uzasadniana konstytucyjną klauzulą wolności prasy. Jednak nie ma sprzeczności między wolnością a odpowiedzialnością, tak jak wolność wyboru kierunku jazdy samochodem nie oznacza lekceważenia przepisów drogowych.(...). Aktualna, potrzebna i mądra książka Jana Pleszczyńskiego „Etyka dziennikarska” powinna stać się obowiązkową lekturą dla wszystkich dziennikarzy i ich naczelnych. Skorzystają z niej wiele studenci, praktycy public relations, politycy, a nade wszystko codzienni użytkownicy mediów, czyli my – obywatele.
Rozdziały:
Przedmowa
Wprowadzenie
Podziękowania Rozdział 1. ETYKA DZIENNIKARSKA A ETYKA MEDIÓW
Etyka profesjonalna i etyka stosowana Po co etyka mediów? Kłopoty z etyką dziennikarską Warsztat jako warunek etyki profesjonalnej Wspólne problemy etyki mediów i etyki dziennikarskiej Podsumowanie Rozdział 2. ETYKA I WARTOŚCI
Dwa modele etyki Problemy etyki ogólnej Natura etyki Etyka a moralność Sokratejska etyka i mądrość sofistów Etyka dziennikarska a etyka Etos: kultura i geny Dziennikarstwo i aksjologia Wartości w mediach i dziennikarstwie Przestrzeń aksjologiczna i konflikt wartości Uzasadnianie norm Postawy wobec wartości etycznych Sądy powinnościowe Podsumowanie
Rozdział 3. MEDIA I DZIENNIKARSTWO
Sokratejski i platoński model dziennikarstwa Media masowe Funkcje i cele mediów Niewspółmierność medialna Dziennikarstwo deontologiczne i teleologiczne Media jako środowisko wiedzy Media jako władza Media jako biznes i instytucja zaufania publicznego Media, dziennikarze i intelektualiści Dumbing down Problem licencji dziennikarskich Doktryny medialne Tabloidy i tabloidyzacja mediów Społeczne konsekwencje tabloidyzacji Dziennikarze, ludzie mediów i lumpendziennikarze Media studies Podsumowanie Rozdział 4. DZIENNIKARZE A SPOŁECZEŃSTWO
Paternalizm i niezależność Obowiązki dziennikarzy i mediów Zdroworozsądkowe złudzenia Media w społeczeństwie Obrazy świata Wspólnota Dobro wspólne i społeczeństwo obywatelskie Opinia publiczna System ombudsmanów Podsumowanie Rozdział 5. DZIENNIKARSKA ETYKA NORMATYWNA
Etyka jako zgodność z normami Normy dziennikarskie Syntetyczny kodeks etyki dziennikarskiej Rada Etyki Mediów i Karta etyczna mediów Krytyka kodeksów etycznych Etyka a prawo Dziennikarze a prawo prasowe Dylematy i konflikt wartości Kodeksy etyczne i paraetyczne Tradycja i kryzys epistemologiczny Minimum etyczne i paradygmat medialny Podsumowanie Rozdział 6. DOBRE DZIENNIKARSTWO
Dobro profesjonalne i dobro moralne Sensy dobra Dobre cele i ich realizacja Magnetyzm wartości Podsumowanie
Rozdział 7. WIEDZA JAKO WARUNEK ETYCZNEGO DZIENNIKARSTWA
Pojęciowa triada Dwa rodzaje wiedzy Wiedza medialna Etyka przekonań i reguła oczywistości Ideały epistemiczne Uzasadnianie przekonań i paradoks Łysego Sponsora Metabolizm informacyjny i etyczne informowanie Informacja Zasada rzetelności Fakty Kreowanie rzeczywistości Fakty prasowe (medialne) Oceny i interpretacje Intencje Podsumowanie Rozdział 8. PRAWDA I OBIEKTYWNOŚĆ
Kłopoty z prawdą Prawda materialna – dziennikarskie minimum Standardy prawdy dziennikarskiej Prawda nadawcy i prawda odbiorcy Treść i forma przekazu Koncepcje prawdy Kłamstwa, złudzenia i przesądy Obiektywizm i bezstronność Podsumowanie Rozdział 9. ODPOWIEDZIALNOŚĆ MEDIÓW I DZIENNIKARZY
On – ja – ty Dziennikarz a redakcja Działanie i jego konsekwencje Kwadrat Pottera Etyka systemu mediów Odpowiedzialność w biznesie Odpowiedzialność i wina Rodzaje odpowiedzialności Moc mediów Wolność Podsumowanie Rozdział 10. ETYKA DZIENNIKARSTWA
Etyka dziennikarska – etyka dziennikarzy Normy w etyce mediów Normy idealne Normy okazjonalne Kłopoty z cnotami Cnoty a odpowiedzialność Etyka cnót Autorytety Fałszywa alternatywa: dziennikarz dobry lub zły Cnoty dziennikarskie Dziennikarskie nie-cnoty Podsumowanie Rozdział 11. PRZYKŁADY Z PRAKTYKI
Bezstronność Charakter Dumbing down Edukacja Forma Informatorzy Jakość tabloidowa Konflikt interesów Konflikt wartości Kryptoreklama i advertorial Linia programowa redakcji Męstwo Mistyfikacja Moc mediów Podkręcanie Politycy Polityczna poprawność Polityka Prawda Profesjonalizm Prowokacja dziennikarska Tajne służby i policja Wiedza medialna Wyczucie Wrażliwość Wolność i odpowiedzialność ZAKOŃCZENIE
INDEKS NAZWISK
|