Tytuł: | Ład korporacyjny Doświadczenia światowe oraz kierunki rozwoju | | Autor: | Jan Jeżak | | ISBN: | 978-83-255-1915-5 | | Ilość stron: | 304 | | Data wydania: | 09/2010 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 49.00zł | |
Ład korporacyjny wyznacznikiem nowoczesnej gospodarki.
Ład korporacyjny jest jednym z kluczowych elementów nowoczesnej gospodarki, w dużej mierze decydującym o jej kondycji oraz wizerunku na rynkach międzynarodowych. W krajowym dorobku literaturowym z tej dziedziny brakuje publikacji o charakterze monograficznym, przedstawiającej problematykę ładu korporacyjnego całościowo oraz łączącej teorię z praktyką.
Niniejsza praca wypełnia tę lukę, oferując zarówno solidne podstawy teoretyczne, jak i bogate doświadczenia praktyczne z innych krajów oraz innych systemów gospodarki rynkowej.
Rozdziały:
Część pierwsza. Teoretyczne podstawy własności korporacyjnej oraz proces jej instytucjonalizacji
Rozdział 1. Teoria własności oraz jej implikacje dla praktyki gospodarczej 19 1.1. Własność jako kategoria ekonomiczna, społeczna oraz polityczna 19 1.2. Własność jako kategoria psychologiczna 23 1.3. Teoria praw własności 25 Rozdział 2. Własność korporacyjna – geneza i rozwój 30 2.1. Rys historyczny 30 2.2. Istota własności korporacyjnej oraz podstawowe prawa akcjonariusza 37 Rozdział 3. Formy i rodzaje własności korporacyjnej oraz typy akcjonariuszy 45 3.1. Własność państwowa i komunalna 46 3.2. Własność prywatna – rodzaje inwestorów 55 3.3. Struktury własnościowe spółek akcyjnych oraz zachowania dominujących akcjonariuszy 84 Rozdział 4. Wzrost wartości dla właścicieli jako główny cel zarządów spółek 99 4.1. Co to jest wartość dla akcjonariuszy? 99 4.2. Dlaczego wartość dla akcjonariuszy stała się strategicznym celem zarządów spółek 106 4.3. Wdrożenie systemu zarządzania zorientowanego na wzrost wartości dla akcjonariuszy 108
Część druga. Teorie i modele ładu korporacyjnego
Rozdział 5. Ład korporacyjny – główne perspektywy poznawcze oraz realizacyjne 117 5.1. Pojęcie ładu korporacyjnego oraz jego znaczenie makro- i mikroekonomiczne 117 5.2. Perspektywa właścicielska oraz perspektywa stakeholders 123 5.3. Geneza i założenia perspektywy właścicielskiej 124 5.4. Założenia i propozycje perspektywy stakeholders 128 5.5. Potrzeba podejścia pluralistycznego 137 Rozdział 6. Teorie ładu wewnątrzkorporacyjnego 144 6.1. Teoria agencji 144 6.2. Teoria służebności (stewardship) 148 6.3. Teoria hegemonii menedżerskiej 150 6.4. Teoria zasobowa (resource-based theory) 151 6.5. Inne teorie 152 Rozdział 7. Modele ładu korporacyjnego oraz determinanty ich efektywności 164 7.1. Typologia ładu korporacyjnego 164 7.2. Modele anglosaskie 166 7.3. Model niemiecki 171 7.4. Model łaciński 173 7.5. Model japoński 175 7.6. Podsumowanie – zjawisko konwergencji modeli 178 7.7. Polski model ładu korporacyjnego 189 7.8. Czynniki determinujące efektywność ładu korporacyjnego 195
Część trzecia. Rada nadzorcza kluczowym ogniwem ładu korporacyjnego
Rozdział 8. Rola rady nadzorczej w procesach formułowania i realizowania strategii spółek 205 8.1. Udział organów kontrolnych spółek w procesach zarządzania strategicznego – przegląd poglądów i badań 207 8.2. Istota i charakter decyzji strategicznych na szczeblu spółki oraz implikacje dla rad nadzorczych 210 8.3. Ważniejsze projekty badawcze zrealizowane w latach 2000–2005 217 Rozdział 9. Rola i funkcje rad nadzorczych w polskich spółkach akcyjnych – wyniki badań własnych 221 9.1. Metoda i zakres badań 221 9.2. Rady nadzorcze polskich spółek w ocenie przewodniczących rad badanych spółek 225 9.3. Rady nadzorcze w ocenie prezesów zarządów badanych spółek 250 Rozdział 10. Kodeksy dobrych praktyk jako istotny element współczesnego ładu korporacyjnego 255 10.1. Kodeksy dobrych praktyk korporacyjnych na świecie 256 10.2. Proces implementacji dobrych praktyk korporacyjnych w Polsce 261 10.3. Dobry ład korporacyjny – główne zalecenia 265
|