Tytuł: | Scenariusze dialogi i procesy zarządzania wiedzą | | Autor: | Małgorzata /red/ Sobińska,Kazimierz Perechuda | | ISBN: | 978-83-7251-881-1 | | Ilość stron: | 232 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 46.00zł | |
W opracowaniu przedstawiono w formie dialogów, scenariuszy, prezentacji procesów oraz studiów przypadków decyzyjnych i opisów sytuacyjnych:
- metody analizy dotychczasowego potencjału przedsiębiorstwa w zakresie zarządzania wiedzą, - projektowanie i akcelerację wdrożeń zarządzania wiedzą w organizacjach gospodarczych i pozagospodarczych.
Książka składa się z części metodologicznej, opisu przypadków decyzyjnych oraz scenariuszy.
Wiodącą ideą opracowania jest pokazanie i propagowanie stanu „ciągłego uczenia się organizacji” poprzez rozwiązywanie problemów zarządzania wiedzą przez pracowników i menedżerów.
Przedstawione instrumenty zarządzania wiedzą adresowane są do kadry menedżerskiej i pracowniczej akceptującej nowe rozwiązania ze świata organizacji i zarządzania. Kolejną grupą adresatów są „agenci, menedżerowie i pracownicy wiedzy” swobodnie przemieszczający się w różnych sieciach gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych. Dla nich umiejętność szybkiego dekodowania i migracji wiedzy sieciowej staje się podstawowym warunkiem rozwoju i sukcesu.
Rozdziały:
Wstęp
Część I. Metodologiczne podstawy zarządzania wiedzą
Rozdział 1. Filozoficzno-metodologiczne podstawy zarządzania wiedzą Franciszek Danielewski
Wprowadzenie 1.1. Filozoficzne odniesienia interpretacji wiedzy 1.2. Humanistyczne aspekty zarządzania wiedzą 1.3. Zmiana paradygmatu: od zarządzenia zmianą do zarządzania wiedzą 1.4. Organizacje uczące się 1.5. Rutyny organizacyjne Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 2. Metodologiczne założenia rozwoju kompetencji pracowniczych w organizacji uczącej się Marek Jabłoński
Wprowadzenie 2.1. Wytyczne z perspektywy nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania 2.2. Benchmarking – imitacja 2.3. Zarządzanie wiedzą – wzmacnianie 2.4. Reengineering – modelowanie 2.5. Ramowa metodyka kształtowania kompetencji pracowniczych Podsumowanie Bibliografia
Część II. Opisy sytuacyjne i przypadki decyzyjne
Rozdział 3. Metastaza informacji i wiedzy jako główny element przewagi konkurencyjnej w przedsiębiorstwie wirtualnym Krzysztof Kubiak
Wprowadzenie 3.1. Przedsiębiorstwo Advanced Micro Software Ltd. 3.2. SWOT wiedzy 3.4. Metoda wzorca rozwoju Hellwiga Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 4. Zarządzanie wiedzą w małej firmie informatycznej – studium przypadku Małgorzata Sobińska
Wprowadzenie 4.1. Charakterystyka firmy 4.2. Zarządzanie wiedzą w firmie X – relacje wewnętrzne i zewnętrzne 4.3. Bariery w zarządzaniu wiedzą w małej organizacji Podsumowanie Pytania i zagadnienia do dyskusji Bibliografia
Rozdział 5. Polityka rachunkowości jako fundament zarządzania wiedzą o położeniu ekonomicznym jednostki sporządzającej bilans Tadeusz Gospodarek
Wprowadzenie 5.1. Polityka rachunkowości 5.2. Model warstwowy zarządzania informacją finansową 5.3. Dokumenty źródłowe 5.4. Raporty i deklaracje Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 6. Lokalne i globalne wspólnoty praktyków w przedsiębiorstwie sektora high-tech Krzysztof Kubiak
Wprowadzenie 6.1. Wspólnoty praktyków – klasyfikacja i strumienie korzyści Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 7. Organizacyjne tworzenie wiedzy we współczesnym uniwersytecie Krzysztof Leja
Wprowadzenie 7.1. Procesy organizacyjnego tworzenia wiedzy 7.2. Konwersja wiedzy we współczesnym uniwersytecie 7.3. Opracowanie programu kształcenia nowego kierunku studiów jako przykład organizacyjnego tworzenia wiedzy w uczelni Podsumowanie Pytania i zagadnienia do dyskusji Bibliografia
Rozdział 8. Obsługa klienta hotelu z perspektywy procesu zarządzania wiedzą Elżbieta Nawrocka, Sylwia Oparka
Wprowadzenie 8.1. Istota procesu zarządzania wiedzą 8.2. Procesualicja obsługi klienta hotelu z perspektywy zarządzania wiedzą 8.3. Kompleksowe zmiany w procesie obsługi klienta hotelu 8.4. Opis ćwiczenia
Rozdział 9. Aspekty zarządzania pracownikami wiedzy w świetle badań empirycznych Dagmara Lewicka
Wprowadzenie 9.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie wiedzą 9.2. Problemy zarządzania pracownikami wiedzy 9.3. Tendencje w obszarze szkoleń 9.4. Tendencje w obszarze rozwoju 9.5. Przedmiot badań 9.6. Wyniki badań kwestionariuszowych Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 10. Proces dyfuzji wiedzy w trakcie partycypacji pracowniczej Anna Cierniak-Emerych
Wprowadzenie 10.1. Studium przypadku – przedsiębiorstwo Hirko 10.2. Opis ćwiczenia Pytania i zagadnienia do dyskusji Bibliografia
Część III. Dialogi, scenariusze, procesy i metody zarządzania wiedzą
Rozdział 11. Zarządzanie wiedzą w kancelarii doradztwa podatkowego Waldemar Szewc
Wprowadzenie 11.1. Mapa wiedzy w kancelarii doradztwa podatkowego 11.2. Czynniki zarządzania wiedzą w kancelarii doradztwa podatkowego 11.3. Modele zarządzania wiedzą w kancelarii Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 12. Scenariusze jako instrument kreowania wiedzy w organizacji Paweł Cabała
Wprowadzenie 12.1. Rola scenariuszy w zarządzaniu organizacjami 12.2. Proces budowy scenariuszy 12.3. Planowanie scenariuszowe w British Airways Podsumowanie Pytania i zagadnienia do dyskusji Bibliografia
Rozdział 13. Kreowanie i zarządzanie wewnętrznym rynkiem wiedzy Ewa Stańczyk-Hugiet
Wprowadzenie 13.1. Wybrane narzędzia zarządzania wewnętrznym rynkiem wiedzy 13.2. Zalecenia praktyczne Podsumowanie Pytania i zagadnienia do dyskusji Bibliografia
Rozdział 14. Coaching wiedzy Sławomir Rak, Wojciech Idzikowski
Wprowadzenie 14.1. Metody psychoanalityczne 14.2. Coaching w praktyce 14.3. Istota coachingu wiedzy 14.4. Model coachingu wiedzy Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 15. Dyfuzja wiedzy w trakcie treningów kierowniczych Kazimierz Perechuda, Aneta Stosik
Wprowadzenie 15.1. Trening kierowniczy: integracja przepływów wiedzy w trakcie pracy projektowej 15.2. Dialogi wiedzy
Zakończenie
Spis tabel
Spis rysunków i wykresów
|